Carrefour en zes leveranciers sensibiliseren klanten over biodiversiteit
Zaventem, 16 april 2025 – Vandaag start Carrefour België in enkele van haar hypermarkten een sensibiliseringscampagne in aanloop naar de Week van de Biodiversiteit. Het doel is om consumenten bewust te maken van het belang van biodiversiteit. Dat doet de winkelketen met een educatief spel, ontwikkeld in samenwerking met zes leveranciers die zich inzetten voor het behoud van biodiversiteit: Spadel, Mondelez, Verstegen, Sofidel, Ecostyle en Tiense Suikerraffinaderij.
16 april 2025

Biodiversiteit – letterlijk – op het spel
De Carrefour-hypermarkten in Koksijde en Malmedy geven de aftrap. Dankzij een interactief spel – met de passende naam ‘Biodiversiteit op het Spel’ – leren de klanten, groot en klein, hoe ze zich thuis kunnen inzetten ter bevordering en behoud van onze biodiversiteit. Via deskundige uitleg en voorbeelden van concrete initiatieven verduidelijkt het spel ook hoe de zes leveranciers zich dagelijks inzetten om de milieu-impact van hun productie te verminderen en hoe ze de natuur een handje helpen.
Klanten die aan het spel willen deelnemen, krijgen een wedstrijdkaart met vragen. De antwoorden vinden ze op verschillende plaatsen in de winkel terug. Wie alle vragen correct beantwoordt, maakt kans op een van de 20 insectenhotels van Betterfly.
Als dank voor hun deelname geeft Carrefour elke deelnemer praktische tips en een zakje met bloemenzaden mee naar huis. Zo kunnen klanten hun goede voornemens op het vlak van biodiversiteit meteen in de praktijk zetten!

Alle neuzen in dezelfde richting
Met ‘Biodiversiteit op het Spel’ komt er een vervolg op ‘The Wheel of Recycling’, een sensibiliseringscampagne die vorig en begin dit jaar in enkele hypermarkten liep. Waar de vorige campagne focuste op recyclage, verschuift de aandacht nu naar natuurbehoud en biodiversiteit.
Met deze insteek willen Carrefour en haar partners meer bewustzijn creëren rond het belang van een schonere en duurzamere wereld – iets waar ook consumenten een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren. De campagne loopt nog tot eind juni.
Bredere duurzaamheidsstrategie
De sensibiliseringscampagne over biodiversiteit kadert binnen de bredere duurzaamheidsstrategie van Carrefour. Met haar Act For Food-programma positioneert de winkelketen zich als wereldleider in de voedseltransitie. Ook is er het Food Transition Pact, waarbij Carrefour haar medewerkers, landbouwpartners en leveranciers engageert om gezonde, kwalitatieve en duurzaam geproduceerde voeding toegankelijk te maken voor iedereen. En dat via concrete maatregelen op vijf fronten: gezondheid, biodiversiteit, klimaat, verpakking en inclusie.