6 uitdagingen voor consumenten met eindejaar – en hoe Carrefour soelaas biedt
16 december 2025

De eindejaarsperiode is voor velen het warmste moment van het jaar. Achter de lichtjes en glitter schuilen ook uitdagingen. Belgische gezinnen in alle vormen en maten proberen tussen het werk- en privéleven door het ideale feest te organiseren. Een logistieke en culinaire puzzel van jewelste.
Ontdek de 6 meest courante puzzelstukken en hoe je ze in elkaar past!
1. De logistieke race tegen de klok
Cadeaus, ingrediënten, decoratie, speelgoed, keukentools, tafelgerei, een nieuwe outfit … Op de boodschappenlijst voor Kerst en Nieuw staat vaak een brede waaier aan specifieke producten – zowel (verse) voedingsproducten als non-foodartikelen.
Veel mensen zien op tegen de eindejaarsvoorbereidingen omdat ze veel winkels moeten afschuimen. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. In de hypermarkten van Carrefour kunnen klanten hun hele eindejaarslijst in één winkelbezoek afvinken.
Carrefour-oplossingen in de kijker Carrefour maakt eindejaarsvoorbereidingen eenvoudiger door het hele feestgamma onder één dak aan te bieden. Denk aan:
|
2. Het gezinsbudget onder controle houden
December is veruit de duurste maand van het jaar, zo blijkt uit een enquête van My Family (2024). Waar het gezinsbudget naartoe gaat? Volgens een Europese studie van McKinsey (2025) houden gezinnen rond het eindejaar vooral rekening met deze kostenposten: voeding (35%), kledij (22%), giftcards (21%), speelgoed (18%), horeca (16%) en alcoholische dranken (11%).
Betaalbaarheid leeft sterk bij de klanten. Daarom zetten we in op een zo breed mogelijk aanbod, met voor elk budget wat wils. Nieuw zijn bijvoorbeeld onze 3 apero-gamma’s: Mini, Prestige en Dégustation. Zo zie je in een oogopslag wat bij je budget past. Ook kunnen klanten dankzij onze Pick & Mix-formules voordelig aperitiefhapjes combineren.
Carrefour-oplossingen in de kijker Om elk type feestbudget én elke smaak te bedienen, biedt Carrefour bewust een zeer breed, toegankelijk en gevarieerd eindejaarsassortiment. Daarin vind je:
|
3. Kleinere feesttafels
De typische familie heeft allicht nooit bestaan, maar vandaag zijn veel gezinnen wel anders. Zo bestaat 36% van de Belgische huishoudens uit één persoon en is 10% een éénoudergezin (Statbel, 2025). Meer klanten vieren de eindejaarsfeesten in intiemere kring en gaan op zoek naar kleinere porties en formaten in de winkel. Tegelijk hebben grotere families nog steeds grotere formaten nodig.
Dat maakt boodschappen doen in de feestperiode niet altijd makkelijk. Daarom biedt Carrefour steeds meer kant-en-klare gerechten in kleinere porties voor één of twee personen. Ook voor feestelijke desserts – zoals de kerststronken van Atelier Eclair – zijn er zulke formaten.
Carrefour-oplossingen in de kijker
|

4. Meer variatie op het menu
Alternatieve eetgewoonten raken steeds meer ingeburgerd – ook aan de kerst- en nieuwjaarstafel. Zo eet 1 op de 3 Belgen minstens eenmaal per week vegetarisch (ProVeg, 2023). Verder blijft de interesse in plantaardig, glutenvrij en lactosevrij stijgen en zit ook proteïnerijk eten in de lift.
Eten wat de pot schaft, die tijd is voorbij. Heel wat klanten jongleren met ingrediënten bij het samenstellen van hun feestmenu. De eindejaarsklassiekers – kastanjepuree, fondue, gevogelte – blijven vaste waarden, maar Carrefour zorgt voor een ruim aanbod aan alternatieven.
Carrefour-oplossingen in de kijker
|
5. Meer alcoholbewustzijn, maar Bob wil ook wat
Jaar na jaar voert de Belgische politie tijdens de winterse BOB-campagnes meer alcoholcontroles uit. En met reden. Want 1 op de 4 verkeersongevallen met lichamelijke schade is naar schatting gelinkt aan alcohol (Vias, 2023). Al veranderen de alcoholgewoontes wel gestaag de jongste jaren (VAD, 2025).
Veel mensen willen de chauffeurs op hun gastenlijst weliswaar niet de hele avond plat water of frisdrank serveren. Carrefour biedt daarom een smakelijk assortiment alcoholvrije bubbels en andere alternatieven, die even feestelijk aanvoelen.
Carrefour-oplossingen de kijker Carrefour breidt haar alcoholvrije assortiment dit jaar sterk uit, met onder meer de alcoholvrije cava Freixenet als verwachte eindejaarsfavoriet. |

6. Indruk maken: ja – maar niet verdwalen in recepten
Wist je dat? Belgen hebben een sterke voorkeur voor thuisbereide maaltijden op weekdagen, maar in het weekend en op feestdagen winnen afhaal en thuislevering de laatste jaren sterk aan terrein. Dat blijkt uit onderzoek bij 7.300 consumenten (Consumptietracker VLAM, 2024). Al is dat evenwicht niet altijd makkelijk.
Mensen willen indruk maken, maar niet de hele avond in de keuken staan. Daarom biedt de retailer met Carrefour Extra de breedste traiteurdienst van België. Goed voor feestmenu’s met ruim 60 voor-, hoofd- en bijgerechten om uit te kiezen. En er is meer: de hele maand december kunnen klanten 20% korting verzilveren als ze zo’n driegangenmenu samenstellen.
Carrefour-oplossingen in de kijker
|
Kortom …
Of je nu worstelt met een krap budget, een overvolle planning, een gevarieerde lijst aan menuwensen of een atypische feesttafel: Carrefour staat klaar om elke eindejaarsuitdaging mee op te lossen. Op naar een zorgeloos eindejaar!













