Carrefour België boekt de eerste successen bij de uitvoering van haar strategisch plan

  • Omzet +11,3% LFL 

  • Marktaandeelwinst in de drie winkelformaten

  • Uitbreiding van de e-commerce voor een verbeterde winkelervaring

Brussel, 26 juli 2023 - Ondanks een concurrerende omgeving en een verhoogde waakzaamheid van de consumenten over hun budget, beginnen de maatregelen van Carrefour België in het kader van haar strategisch plan 2026 hun vruchten af te werpen. De volumes nemen toe, vooral in de hypermarkten, en de verkoop steeg met 11,3% op een Like For Like-basis met de eerste helft van 2022. Gesteund door dit succes zet Carrefour België de ingeslagen weg vastberaden voort voor de tweede helft van het jaar.

In de eerste helft van 2023 won Carrefour België marktaandeel in haar drie winkelformaten - Hypermarkt, Market, Express - en consolideerde zo haar positie.  Op vergelijkbare basis heeft de retailer het meeste marktaandeel gewonnen tijdens de eerste zes maanden van het jaar. Deze verbeterde resultaten getuigen van het succes van haar ambitieus strategisch plan, dat erop gericht is haar aantrekkelijkheid te versterken en opnieuw aan te knopen met een winstgevende groei.

Dankzij een combinatie van belangrijke factoren heeft Carrefour België haar positie en aantrekkingskracht kunnen versterken bij de Belgische consumenten. Enerzijds heeft de retailer haar commerciële dynamiek verdergezet en aangepast per winkelformaat, bijvoorbeeld door specifieke folders en promoties aan te bieden per type winkel en door het introduceren van de methode Maxi. Anderzijds hebben de consumenten het engagement van Carrefour België geapprecieerd om hen te helpen hun koopkracht te behouden, met acties zoals 'Geblokkeerde prijzen', prijsverlagingen op meer dan 300 producten, producten voor minder dan 1 euro en een focus op Carrefour-merken - die gemiddeld 30% goedkoper zijn dan nationale merken  en die de consumenten verkozen tot ‘Merk van het jaar’.

Innovatie in e-commerce en kostenverlaging

Carrefour België richtte haar inspanningen op de uitbreiding van haar e-commerce, om klanten een verbeterde winkelervaring te bieden, zowel in haar fysieke winkels als online. Deze omnichannelstrategie is succesvol gebleken, met een aanzienlijke toename van de online verkoop en een toenemend gebruik van snelle leveringsdiensten. Andere innovaties om deze omnichannelstrategie te ondersteunen en klantenloyaliteit op te bouwen zijn in test. Zo zijn er robots die tot 25 kg aan boodschappen kunnen dragen en die deze zomer in Knokke worden getest. 

Het strategisch plan van Carrefour België omvat ook een focus op kostenverlaging door minder energie te gebruiken, de logistiek te stabiliseren, gezamenlijk in te kopen en synergieën met de Groep Carrefour te ontwikkelen. Dankzij rationaliserings- en automatiseringsinitiatieven heeft de retailer haar kosten al kunnen verlagen.

Leider worden in voedseltransitie voor iedereen

Carrefour is trots dat het zich kan blijven inzetten voor de voedseltransitie. Dat houdt een overstap in van de huidige modellen naar methodes die nog meer respect hebben voor het milieu en de biodiversiteit, het ontwikkelen van agro-ecologie en korte distributiekanalen, het verminderen van pesticiden en koolstofuitstoot en het verbeteren van de gezondheid met een aanbod van kwaliteitsvoeding. Deze overgang wordt stap voor stap uitgevoerd, zonder abrupte veranderingen en in volledige samenwerking met de betrokken landbouwgemeenschap.

Met het nieuwe directiecomité onder leiding van Geoffroy Gersdorff is Carrefour België vastbesloten om deze opwaartse weg voort te zetten door energiek te investeren in de transformatie en het herstel van het merk Carrefour in ons land.

Siryn Stambouli

Siryn Stambouli

Spokesperson, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

Carrefour België is een toonaangevende supermarktketen met meer dan 700 winkels - de Carrefour Hypermarkten, de supermarkten Carrefour Market en de Carrefour Express buurtwinkels - en 180 Carrefour Drive afhaalpunten. Carrefour biedt haar klanten in de fysieke winkels en online een ruime keuze aan producten en diensten tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inzet van meer dan 11.000 gemotiveerde medewerkers. Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, een van 's werelds grootste food retailers, met 14.000 winkels in meer dan 40 landen. Bezoek voor meer informatie onze mediaroom https://newsroom.carrefour.eu, onze website https://www.carrefour.be/nl.html, of LinkedIn @CarrefourBelgium.