Carrefour België maakt borstkanker bespreekbaar op het werk tijdens Pink Monday

Zaventem, 12 januari 2024 – Als trotse partner van Pink Ribbon, de vzw die nationaal strijdt tegen borstkanker, neemt Carrefour België op 15 januari deel aan Pink Monday. Het doel: borstkanker in het hele land bespreekbaar maken op de werkvloer. De deelname past binnen een nauw partnership tussen Carrefour België en Pink Ribbon dat de voorbije acht jaar al tal van sensibiliserings- en steunacties voortbracht. 

Van vitaal belang, ook voor Carrefour België

De cijfers liegen er niet om: borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen en heeft een grote maatschappelijke impact. Maar liefst 1 op de 9 wordt er ooit door getroffen. Zo strijden in België momenteel ruim 100.000 vrouwen tegen de ziekte. 

Om het thema hoog op de agenda te houden, lanceert Pink Ribbon elk jaar een reeks campagnes gericht op preventie, vroegtijdige opsporing en psychosociale begeleiding van patiënten en hun naasten. Pink Monday is er één van en moedigt bedrijven aan om Blue Monday (15 januari), de somberste dag van het jaar, een roze twist te geven. Die dag staat in het teken van sensibilisering op de werkvloer voor borstkankerpreventie en het creëren van een moment van hoop en steun aan getroffen collega's. 

Een kankerdiagnose roept veel vragen op, ook op werkvlak. Als werkgever is het cruciaal om dan een ondersteunende en toegankelijke rol te spelen als de getroffen medewerker daar nood aan heeft, zowel tijdens de behandeling als na de terugkeer naar het werk. Door mee te doen met Pink Monday, geven we een signaal dat borstkanker geen taboe is bij Carrefour België. Pascal Léglise - Corporate Social Responsibility, Quality & Sustainable Development Director.

€ 187.528 aan giften en tal van acties in 2023

Naast Pink Monday steunt Carrefour België ook andere acties van Pink Ribbon. In 2023 brachten die samen € 187.528 in het laatje voor de vzw. Een greep uit de initiatieven :

Roze Mars

In mei en oktober 2023 namen 553 medewerkers deel aan de Roze Mars, een actie om de Belgen letterlijk in beweging te brengen tegen kanker.

Bananenactie 

Het hele jaar door kregen de Papillon- bananen in de winkelrekken een roze lintje.

Pink Ribbon-lintje 

In 2023 verdeelde Carrefour België 12.720 roze lintjes waarmee patiënten.

Lingerieactie 

Van 20 september tot 2 oktober ging er per aankoopschijf van € 10 aan lingerie € 1 naar Pink Ribbon.

Solidair Afronden

Van 2 tot 15 oktober konden klanten hun kassaticket naar boven afronden in de strijd tegen borstkanker. Dit leverde € 90.710 op voor Pink Ribbon.


 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

Carrefour België is een toonaangevende supermarktketen met meer dan 700 winkels - de Carrefour Hypermarkten, de supermarkten Carrefour Market en de Carrefour Express buurtwinkels - en 180 Carrefour Drive afhaalpunten. Carrefour biedt haar klanten in de fysieke winkels en online een ruime keuze aan producten en diensten tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inzet van meer dan 11.000 gemotiveerde medewerkers. Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, een van 's werelds grootste food retailers, met 14.000 winkels in meer dan 40 landen. Bezoek voor meer informatie onze mediaroom https://newsroom.carrefour.eu, onze website https://www.carrefour.be/nl.html, of LinkedIn @CarrefourBelgium.