Carrefour België sluit zich aan bij het Better Chicken Commitment om het dierenwelzijn van vleeskippen te verbeteren

Carrefour België sluit zich aan bij het Better Chicken Commitment om het dierenwelzijn van vleeskippen te verbeteren

Evere, 10 november - Carrefour zet zich in om het dierenwelzijn van vleeskippen te verbeteren. Tegen 2026 zal 100% van het verse en diepgevroren kippenvlees dat bij Carrefour België wordt aangeboden, voldoen aan de strengere welzijnscriteria van het Better Chicken Commitment. Carrefour engageert zich via haar Act For Food-platform voor de voedseltransitie en maakt van dierenwelzijn een van haar prioriteiten om een verantwoord voedselaanbod aan te bieden. 

De retailer nam al initiatieven in deze richting en biedt al sinds 2017 de kip van de Kwaliteitsketen Carrefour aan, die het welzijn van de kippen respecteert. 35% van het hele assortiment kippen scoort goed op het gebied van dierenwelzijn: BIO, Label Rouge en de Kwaliteitsketen Carrefour (Carrefour merken en nationale merken).

Een engagement voor meer dierenwelzijn, in lijn met de BCC-normen

Vanaf 2026 zal alle standaardkip die in Carrefour-winkels verkocht  wordt, voldoen aan de normen van het Better Chicken Commitment. Het Better Chicken Commitment is in 2017 ontstaan op initiatief van 30 ngo's die streven naar hogere en strengere normen voor dierenwelzijn in Europa.

Grotere kippenhokken en meer daglicht

Volgens de BCC-criteria genieten de kippen van 40% meer ruimte met minder kippen per vierkante meter en meer natuurlijk licht in de stallen. De schuren zijn voorzien van slaapplaatsen en balen om het natuurlijke gedrag van de kippen te stimuleren.

Progressieve ontwikkeling tegen 2026 in overleg met leveranciers

Carrefour is zich ervan bewust dat het voor haar partners niet altijd gemakkelijk is om hun productiemethoden aan te passen aan de nieuwe elementen die geïntegreerd worden om landbouwbedrijven duurzamer te maken. Aan sommige eisen kan gemakkelijk voldaan worden zoals de installatie van nestboxen of strobalen in pluimveestallen maar andere vereisen een aanzienlijke investering die tijd vraagt. Dat is met name het geval wanneer aanpassingen dienen aangebracht te worden aan de structuur van een gebouw met het oog op meer daglicht. Daarom zal de invoering tegen 2026 geleidelijk plaatsnemen.

Carrefour zet zich nu al in voor dierenwelzijn met de kip van de  Kwaliteitsketen

Carrefour zet zich al vele jaren in voor de verbetering van de omstandigheden in de veeteeltsector, met name via zijn Filière Qualité Carrefour-referenties. "Wij zijn trots op onze inzet voor dierenwelzijn met onze Filière Qualité Carrefour-kippen. Ze voldoen aan strenge normen en hun traceerbaarheid is gegarandeerd en transparant dankzij de blockchain die voor klanten toegankelijk is via een QR-code." Pascal Léglise, MVO Directeur - Duurzame Ontwikkeling Kwaliteit.

Van het hele assortiment kippen scoort 35% beter op het vlak van dierenwelzijn. Hiertoe behoren de bio-kip, kip van het Label Rouge, het Franse keurmerk voor kippenvlees op het gebied van dierenwelzijn en kip van de Kwaliteitsketen Carrefour (merk Carrefour en nationale merken)  waarvan de eisen en normen gelijkaardig zijn aan die van het  Better Chicken Commitment.

Carrefour werkt al jaren aan de herkomst van kip, met name via de Kwaliteitsketen Carrefour-kippen zoals de poulet fermier d'Auvergne en de poulet d'Antan. Zij voldoen aan strenge criteria die de normen overtreffen.

De hoevekip van Auvergne van Kwaliteitsketen Carrefour

  • is scharrel- en antibiotica vrij

  • bestaat uit 100% plantaardig voer, verrijkt met essentiële oliën en zonder GGO's (<0,9%)

  • is een langzaam groeiende scharrelkip met stevig en smakelijk vlees

  • wordt gekweekt door een van onze 150 partner boeren die kunnen worden ontdekt via de QR-code op de verpakking met blockchain en volledige traceerbaarheid. 

Meer info: https://www.carrefour.be/nl/beter-eten/producten/kwaliteitsketen/slagerij/auvergnekip.html

De Kwaliteitsketen Kip van weleer volgt ook een veeleisend bestek

  • Wordt grootgebracht met toegang tot een buitenren in de Belgische Ardennen, gedurende ten minste 53 dagen.

  • wordt lokaal gevoed, 100% plantaardig voer en zonder GGO's (<0,9%)

  • wordt grootgebracht zonder antibiotica behandeling* (*na 2 levensweken)

  • een transparante traceerbaarheid heeft die strikt wordt gegarandeerd door de blockchain

De herkomst van de kip uit deze twee kanalen is gemakkelijk te achterhalen: elke verpakking heeft een dynamische QR-code. Door de QR-code te scannen, krijgt u toegang tot alle informatie over de traceerbaarheid: Kip uit de Auvergne.

Contacteer ons
Aurélie Gerth Woordvoerster - Porte-parole, Carrefour
Aurélie Gerth Woordvoerster - Porte-parole, Carrefour
Over Carrefour België

In België telt Carrefour 786 winkels, die in verschillende formaten bestaan : de Hypermarkten Carrefour, de Carrefour Market supermarkten, de Carrefour Express buurtwinkels en 230 afhaalpunten Carrefour Drive. 

Door de klanten haar topprioriteit te maken, wil Carrefour partner zijn van hun dagelijkse leven. Daarom biedt Carrefour hen een ruime keuze van producten en diensten aan, tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inbreng van meer dan 11.300 gemotiveerde medewerkers. 

Carrefour heeft nieuwe oplossingen via verschillende kanalen ontwikkeld om aan de nieuwe consumptiepatronen te voldoen en om de boodschappen van haar klanten te vergemakkelijken. De klanten kunnen nu hun boodschappen online doen op de website en de Carrefour Belgium App, op ShipTo of via Uber Eats. Ze kunnen hun boodschappen thuis ontvangen of in één van de 230 Drive afhaalpunten.

Door het programma Act For Food, is de ambitie van Carrefour de leider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. De groep neemt concrete acties om het milieu te beschermen en om voedingsmiddelen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen. 

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, één van de belangrijkste food retailers ter wereld met meer dan 321.000 medewerkers. Met een omzet van bijna 80,7 miljard euro in 2019, telt Carrefour nu 12 200 winkels in meer dan 30 landen. 

Voor meer informatie : https://newsroom.carrefour.eu (newsroom), https://www.carrefour.eu/nl.html, of om ons op LinkedIn te volgen : @CarrefourBelgium.