Carrefour België werft aan via WhatsApp, AI en vernieuwde Job Tasting Days
10 april 2025

Zaventem, 10 april 2025 – Carrefour België vernieuwt haar rekruteringsaanpak om winkelmedewerkers aan te werven op een snellere, efficiënte én menselijke manier. Naast de klassieke wervingskanalen en -methodes zet de retailer voortaan ook in op artificiële intelligentie (AI), WhatsApp en een nieuwe invulling van de Job Tasting Days. Het resultaat is een vlot en transparant rekruteringsproces dat inspeelt op de uiteenlopende verwachtingen van kandidaten en hen de touwtjes in handen geeft.
AI-gedreven rekruteren via WhatsApp
Dat er veel werk in de winkel is, tonen de cijfers aan. Anno 2024 stelt de Belgische retailsector bijna een half miljoen voltijdsequivalenten te werk (bron: RSZ). Al is de ‘war for talent’ nooit veraf.
“In een krappe arbeidsmarkt moet je met rekrutering het verschil maken door in te zetten op snelheid, gebruiksvriendelijkheid en transparantie”, aldus Tristan De Wree, Manager Recruitment & Mobility bij Carrefour België.
Net daarom introduceert Carrefour een AI-gedreven rekruteringsproces via WhatsApp. Tijdens een WhatsApp-gesprek ontdekken kandidaten in slechts enkele minuten of ze in aanmerking komen voor een vacature, zonder tijdrovende stappen zoals het aanmaken van een profiel op een jobsite. Aan de hand van enkele kernvragen, onder meer over beschikbaarheid en fysieke vereisten, krijgen sollicitanten ook snel inzicht in de arbeidsvoorwaarden en verwachtingen. Daarbij staat een ‘AI-agent’ klaar om vragen van kandidaten onmiddellijk te beantwoorden.
Tegelijk blijft het rekruteringsproces mensgericht. Blijkt in de WhatsApp-ronde dat er een match is met de job, dan kunnen kandidaten meteen een afspraak plannen voor een persoonlijk gesprek met een winkeldirecteur.
Sneller en efficiënter, zo blijkt uit de cijfers
De vernieuwde aanpak werpt vruchten af. Zo noteerde Carrefour in januari en februari 325 aanwervingen met de hulp van AI. De tijd tussen kandidatuur en aanwerving werd gemiddeld gehalveerd. En dat waarderen kandidaten: uit surveys blijkt dat de tevredenheidsscore over de snelheid van het rekruteringsproces is gestegen van 67% naar 80%.
“Door AI te combineren met een persoonlijk gesprek, versnellen we niet alleen ons proces, maar bieden we kandidaten ook de duidelijkheid en vlotheid die ze verwachten.” Tristan De Wree, Manager Recruitment & Mobility bij Carrefour België
Job Tasting Days – niet zomaar een jobdag
Carrefour vernieuwt ook haar jobdagen. Al vergeet je beter alles wat je denkt te weten over de traditionele jobdag. Tijdens de Job Tasting Days van Carrefour ontdekken kandidaten veel meer dan de functie of een rondleiding in de winkel en achter de schermen. Ze krijgen ook de kans om hun vaardigheden te tonen op een unieke manier.
In plaats van het klassieke sollicitatiegesprek kunnen kandidaten via interactieve spelvormen en panelgesprekken hun competenties tonen. Dit biedt ook introverte kandidaten de kans om uit te blinken zonder de druk van een formeel gesprek. Door praktische situaties en video’s te bespreken, krijgen kandidaten bovendien een realistisch beeld van de job en kunnen recruiters beter inschatten wie de juiste match is.
“De eerstvolgende jobdag vindt eind april plaats in Antwerpen. In september plannen we een reeks kennismakingsdagen om paraat te staan voor het drukke laatste kwartaal”, legt Tristan uit. “Bij Carrefour geloven we dat de juiste match niet alleen op een cv te vinden is. Met de vernieuwde Job Tasting Days laten we kandidaten écht van de job proeven en geven we hen de kans om hun vaardigheden op een losse, authentieke manier te tonen. Kortom, alles voor een eerlijker en doeltreffender sollicitatieproces waar zowel onze winkels als sollicitanten baat bij hebben!”