Carrefour België zet zich verder in om voedselverspilling te verminderen en afval te hergebruiken

Zaventem, 5 oktober 2023 – Carrefour België bevestigt haar engagement om voedselverspilling tegen te gaan en afval te recupereren met een reeks initiatieven om het milieu te beschermen.

De strijd tegen voedselverspilling 

De strijd tegen voedselverspilling is een noodzakelijke ethische en ecologische verplichting waarvoor Carrefour zich al jaren inzet. Voedselverspilling kan immers worden vermeden door het product tegen een lagere prijs te verkopen, te schenken of een nieuwe invulling te geven. Carrefour België heeft zichzelf specifieke doelen opgelegd om haar inspanningen verder te zetten. 

Carrefour België neemt het voortouw met tal van initiatieven

Dankzij een reeks initiatieven van Carrefour voor producten waarvan de houdbaarheidsdatum was verstreken, daalde het percentage voedselverspilling aanzienlijk tussen 2021 en 2022, van 54,77% naar 16,75%. De winkels werden gesensibiliseerd en voorstellen werden gedaan voor producten waarvan de vervaldatum nadert. Zo is er het in 2019 aangegane partnerschap met de organisatie Too Good To Go die het mogelijk maakt dagverse niet-verkochte producten aan te bieden aan een lagere prijs. In deze context bracht Carrefour het pictogram ‘Look, Smell, Taste'. Don't Waste” van Too Good To Go op een selectie producten met een minimale houdbaarheidsdatum om de consumenten aan te moedigen dit product toch nog te kopen en niet louter te kijken naar de datum op de verpakking. Ook speciale themamanden van Too Good To Go en Paas- en Speciale Barbecue-manden helpen in de strijd tegen verspilling.

Verder introduceerde Carrefour de Zero Waste Box voor fruit en groente. Deze box bestaat uit groenten en fruit die licht beschadigd of heel rijp zijn, maar wel nog perfect bruikbaar zijn om een lekkere soep of een verfrissende smoothie mee te maken. ​ 

Ook biedt Carrefour op haar website heel wat nuttige tips van bekende of minder bekende consumenten, die ons tonen hoe we elke dag minder afval kunnen produceren.

Recyclage van afval

Naast haar engagement om voedselverspilling te verminderen, heeft Carrefour ambitieuze doelen voor de recuperatie van afval. Dat is in lijn met de visie van Carrefour Group om tegen 2025 100% van het afval terug te winnen. Eind juni 2023 bedroeg het percentage hergebruikt afval in België 85,45%, in vergelijking met 70,8% aan het einde van 2022. 

Producten die ondanks de andere opties toch niet verkocht zijn, worden gerecycleerd en geherwaardeerd. Ze worden verwerkt tot diermeel (486 ton) of gebruikt als grondstof voor biomethanisering, een recyclageproces dat gas produceert op basis van organisch afval. Dat gas kan vervolgens gebruikt worden als bevoorrading in het aardgasnet, en dus gebruikt worden als brandstof voor bussen, verwarming of industriële toepassingen. Zo is het bedrijf er in 2022 in geslaagd om 4.100 ton producten te recycleren via veevoeder- of biomethaancircuit.

Wat verpakkingen betreft, voerde de retailer ook veranderingen door, meer bepaald door te kiezen voor soepele 100 % recycleerbare verpakkingen voor vlees die tegelijk ook de bewaring ervan verbeteren. 

Liefdadigheidsinstellingen

Carrefour België actief betrokken bij de ondersteuning van liefdadigheidsinstellingen via de Donatiebeurs die de verdeling van producten aan verschillende lokale verenigingen vergemakkelijkt zoals Het Rode Kruis, de sociale kruidenierswinkel in de Marollen Les Capucines, de Voedselbanken, het OCMW en de organisatie voor minderbedeelden Restos du Coeur. De recente implementatie van het invriezen van vleesproducten voor donaties in overeenstemming met de FAVV-regelgeving getuigt van de voortdurende betrokkenheid van Carrefour in dit domein.

De cijfers en resultaten van Carrefour België worden gecontroleerd door onafhankelijke, externe organisaties, wat de transparantie en de verantwoordelijkheid van haar inspanningen versterkt. 


 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

Carrefour België is een toonaangevende supermarktketen met meer dan 700 winkels - de Carrefour Hypermarkten, de supermarkten Carrefour Market en de Carrefour Express buurtwinkels - en 180 Carrefour Drive afhaalpunten. Carrefour biedt haar klanten in de fysieke winkels en online een ruime keuze aan producten en diensten tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inzet van meer dan 11.000 gemotiveerde medewerkers. Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, een van 's werelds grootste food retailers, met 14.000 winkels in meer dan 40 landen. Bezoek voor meer informatie onze mediaroom https://newsroom.carrefour.eu, onze website https://www.carrefour.be/nl.html, of LinkedIn @CarrefourBelgium.