Carrefour en MiiMOSA steunen voor het 5e jaar op rij kleine Belgische producenten via een participatieve financieringscampagne

Zaventem, 4 juni 2024 - Carrefour en MiiMOSA zetten zich in voor de landbouwtransitie, duurzame voeding en steun aan kleine Belgische producenten en lanceren vandaag de vijfde editie van hun partnerschap. Sinds 2019 kunnen lokale landbouwers die al biologisch telen of aan het omschakelen zijn, deelnemen aan een participatieve financieringsactie. De prijs is een financiering door het grote publiek met 1.000 euro extra van Carrefour voor 2024. Het geeft het project ook een grotere zichtbaarheid en de kans omals kortetermijnproduct verkocht te worden in de Carrefour-winkels in België.

Kwaliteitsketen Carrefour

Carrefour wil lokale landbouw promoten die het milieu (biodiversiteit, planten en dieren) en de landbouwers respecteert. Concreet wordt deze doelstelling bereikt via verschillende projecten. Het gaat meer bepaald om de ontwikkeling van agro-ecologie in het kader van de Kwaliteitsketen Carrefour. Eind 2023 hadden 35 van de 76 partners projecten met een proefboerderij voor agro-ecologie - het doel is 100% te bereiken tegen eind 2026. Een andere intentie is om het aantal lokale en regionale partners te verhogen. Carrefour België had er 976 tegen eind 2023, en het doel is om er 1.025 te hebben tegen eind 2026.

De MiiMOSA projectoproep begint nu en loopt tot eind november.

Om deel te nemen aan de projectoproep kunnen aanvragers het online registratieformulier op https://carrefour.miimosa.com/ invullen. Het MiiMOSA-team neemt binnen 48 uur na hun inschrijving contact met hen op om hen te helpen hun crowdfundingcampagne te lanceren vóór 30 november 2024. Een MiiMOSA-coach zal hen begeleiden tijdens hun campagne.

Wie kan deelnemen aan deze financieringsaanvraag? 

Alle Belgische landbouwers en/of producenten kunnen deelnemen op voorwaarde dat ze aan bepaalde criteria voldoen:

  1. De waarden van MiiMOSA onderschrijven
  2. De basisprincipes van maatschappelijke financiering respecteren
  3. Een landbouw- of voedseltransitieproject ondersteunen 
  4. Een positieve bijdrage leveren aan de voedsel-, gezondheids-, klimaat-, milieu- en energieproblematiek.

De criteria voor het verkrijgen van aanvullende financiering van Carrefour : 

  1. Omschakelen naar biologische, regeneratieve, agro-ecologische, permacultuur, enz. landbouw of al actief zijn in dit type landbouw.
  2. Een kleine producent zijn, d.w.z. maximaal 10 voltijdse equivalenten tewerkstellen
  3. Lokaal zijn: actief in België

De winnaars van 2023: Jardin Camomille en Cocotte in The Air

De permacultuurboerderij “Jardin Camomille” ligt in Momignies en is een plek waar je een kunt zijn met de natuur: je kunt er vegetarische kookworkshops volgen en overnachten in tenten. Dankzij de fondsenwerving kon Nolwenn Walschot bomen voor haar boomgaard financieren net als accommodatie om haar productie te diversifiëren. Ze bereikte 100% van haar doel en haalde meer dan 10.000 euro op, dankzij 55 donateurs.

Cocotte In The Air is een kleine familieboerderij met een grote bekommernis voor dierenwelzijn, die al drie generaties voornamelijk het ras Blanc-Bleu-Belge kweekt. Je kunt er zelf eieren kopen. Het ingezamelde geld zal worden gebruikt om een mobiel kippenhok en voer voor de kippen te bouwen.

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

Carrefour België is een toonaangevende supermarktketen met meer dan 700 winkels - de Carrefour Hypermarkten, de supermarkten Carrefour Market en de Carrefour Express buurtwinkels - en 180 Carrefour Drive afhaalpunten. Carrefour biedt haar klanten in de fysieke winkels en online een ruime keuze aan producten en diensten tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inzet van meer dan 11.000 gemotiveerde medewerkers. Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, een van 's werelds grootste food retailers, met 14.000 winkels in meer dan 40 landen. Bezoek voor meer informatie onze mediaroom https://newsroom.carrefour.eu, onze website https://www.carrefour.be/nl.html, of LinkedIn @CarrefourBelgium.