Carrefour lanceert het Voedseltransitie Pact op Belgisch niveau

Samen voor morgen.png

Er gaan vandaag steeds meer stemmen op voor gezondere en milieuvriendelijkere voeding, die voor iedereen toegankelijk blijft. Carrefour deelt deze overtuiging en heeft de ambitie om de leider te zijn van de voedseltransitie. De onderneming gaat dus een nieuw engagement aan door een Pact voor de voedseltransitie in te voeren, met als doel haar leveranciers van nationale merken samen te brengen en samen deze kans aan te grijpen om de gewoonten van de consument te veranderen.

Het bedrijf wil dit engagement ook delen met de consumenten door de week van de Voedseltransitie te organiseren. Van 25 tot 31 oktober zullen 21 nationale merkproducten die zich onderscheiden door hun bijdrage aan de voedseltransitie in de kijker worden gezet in de Carrefour folder en in de rekken.

Een Voedseltransitiepact om Belgische merken bij te betrekken

Carrefours inzet voor de voedseltransitie is niet nieuw. Met haar eigen merken werkt de onderneming al hard aan de bewustmaking van de consument en stimuleert zij hem om nieuwe consumptiegewoonten aan te nemen. 

Het bedrijf is er echter van overtuigd dat, om dit doel volledig te bereiken, alle spelers in de voedingssector de handen ineen moeten slaan. Daarom heeft Carrefour het Voedselransitie Pact opgericht om samen te werken met zijn leveranciers van nationale merken.

In 2020 lanceerde de Carrefour Group dit pact met grote FMCG-fabrikanten, dat nu wereldwijd bijna 36 leveranciers omvat. Onder hen zijn vijf stichtende leveranciers: Pepsico, Bonduelle, Colgate, Barilla en Nestlé. 

Om de voedseltransitie verder te versnellen, zal dit pact in 2021 op Belgisch niveau worden gelanceerd. Het idee is om samen te werken met lokale spelers die zich ook inzetten voor de voedseltransitie. Een Belgische jury binnen Carrefour Belgium heeft 11 leveranciers geselecteerd (volledige lijst hieronder). 

Het doel is gezamenlijk te werken aan 5 thema's rond de voedseltransitie

  1. Klimaat om te zorgen voor een klimaatvriendelijk voedselsysteem dat de impact op het milieu vermindert.
  2. Verantwoorde Producten om een gezonde samenstelling van producten te garanderen en ervoor te zorgen dat producten op een duurzame manier worden ingekocht en geproduceerd.
  3. Transparantie door vrije en gemakkelijke toegang tot de samenstelling van producten en het gebruik van duidelijke voedingsinformatie en etikettering.
  4. Biodiversiteit ter bevordering van milieuvriendelijke landbouwpraktijken, met inbegrip van een duurzaam beheer van het gebruik van plantaardige en dierlijke producten die de biodiversiteit bedreigen.
  5. Verpakking: het doel is de milieueffecten van verpakkingen te beperken door onnodige verpakkingen voor de consument te elimineren, het volume van de verpakkingen te verminderen en te voorzien in duidelijke etikettering over hoe de verpakkingen kunnen worden gerecycleerd. De verbintenis houdt ook in dat ervoor wordt gezorgd dat alle gebruikte primaire en secundaire verpakkingen herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar zijn.

De 11 leden van het Voedseltransitie Pact van Carrefour Belgium, in alfabetische volgorde:

  1. Aubel

  2. Bel

  3. Chaudfontaine

  4. Friesland Campina

  5. Frosch

  6. Galler

  7. Imperial Vleesproducten

  8. Rombouts

  9. Spadel

  10. Valvert

  11. Actimel van Danone

Aurélie Gerth

Woordvoerster - Porte-parole, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

In België telt Carrefour 786 winkels, die in verschillende formaten bestaan : de Hypermarkten Carrefour, de Carrefour Market supermarkten, de Carrefour Express buurtwinkels en 230 afhaalpunten Carrefour Drive. 

Door de klanten haar topprioriteit te maken, wil Carrefour partner zijn van hun dagelijkse leven. Daarom biedt Carrefour hen een ruime keuze van producten en diensten aan, tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inbreng van meer dan 11.300 gemotiveerde medewerkers. 

Carrefour heeft nieuwe oplossingen via verschillende kanalen ontwikkeld om aan de nieuwe consumptiepatronen te voldoen en om de boodschappen van haar klanten te vergemakkelijken. De klanten kunnen nu hun boodschappen online doen op de website en de Carrefour Belgium App, op ShipTo, Deliveroo of via Uber Eats. Ze kunnen hun boodschappen thuis ontvangen of in één van de 230 Drive afhaalpunten.

Door het programma Act For Food, is de ambitie van Carrefour de leider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. De groep neemt concrete acties om het milieu te beschermen en om voedingsmiddelen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen. 

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep. Met een multi-format netwerk van meer dan 13.000 winkels in meer dan 40 landen is de Carrefour Groep een van 's werelds grootste food retailers. Carrefour behaalde in 2021 een omzet van 81,2 miljard euro. Zijn netwerk van geïntegreerde winkels biedt werk aan meer dan 320.000 mensen die ertoe bijdragen dat Carrefour wereldleider wordt in de overgang naar voeding voor iedereen, door elke dag kwaliteitsvoeding aan te bieden, overal toegankelijk en tegen een redelijke prijs. In totaal werken er wereldwijd meer dan 500.000 mensen onder de vlag van Carrefour.

Voor meer informatie : https://newsroom.carrefour.eu (newsroom), https://www.carrefour.be/nl.html, of om ons op LinkedIn te volgen : @CarrefourBelgium.