Carrefour maakt de winnaars bekend van de eerste editie van de European Food Transition Awards

Alexandre Bompard, voorzitter en CEO van de Groupe Carrefour, heeft gisterenavond prijzen uitgereikt aan de winnaars van de eerste editie van de European Food Transition Awards. Deze online internationale wedstrijd die vorig jaar in oktober werd aangekondigd erkent de leveranciers van het bedrijf die volgens klanten uitblinken op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen

Van 16 oktober tot en met 1 november konden de klanten van Carrefour in Europa stemmen voor de meest symbolische producten van de Food Transition via een daarvoor bestemd platform. Tijdens de eerste stemmingsronde kregen de 250 deelnemende producten meer dan 410.000 stemmen. Op 19 november heeft een jury van internationale experts de winnaars gekozen.

De producten werden geselecteerd omdat ze 4 belangrijke thema’s van de voedingstransitie respecteren: gezonde producten, verpakking, klimaat en biodiversiteit.

Er werden 9 prijzen uitgereikt die overeenkomen met 9 categorieën:

  • Zoute kruidenierswaren: Barilla - Spaghetti n°5, duurzaam geproduceerd, met een kartonnen verpakking
  • Zoete kruidenierswaren: Kellogg's - Special K, voor een verpakkingsreductie die 70 ton plastic en karton per jaar bespaart.
  • Bereide gerechten, vers en diepvries : McCain - French Fries Tradition, voor zijn locale oorsprong met productie in Frankrijk waarbij aardappelen van duurzame landbouw gebruikt worden
  • Zuivel en desserts: Lactel – Biologische halfvolle melk, voor een fles biologische melk die bijdraagt tot het behoud van de biodiversiteit, betere beloning voor boeren en dierenwelzijn.
  • Dranken: Alvalle - Gazpacho Original, voor zijn 100% natuurlijke ingrediënten en met de hand geplukte verse groenten van lokale coöperaties
  • Babyproducten: Luiers - Harmonie Hybrid pampers, de eerste half herbruikbare en half wegwerpluier die 20% minder afval genereert
  • Huishoudelijke artikelen en schoonmaak: Ariel - Pods All in 1 Koud Wassen, efficiënte tabletten voor lage temperaturen die koud wassen mogelijk maken waardoor de CO2-voetafdruk verminderd wordt
  • Parfumerie: Garnier – Honing shampoo bar van Ultra Doux, vanwege het plantaardige recept en de verpakking zonder plastic afval
  • Dierenvoeding: Sheba – Kip- en Tonijnfilets, met 100% MSC duurzame vis, met een koraalrestauratieproject

Tijdens de ceremonie reikte de jury ook een nationale prijs uit voor elk van de zes deelnemende Europese landen:

  • BELGIË: Edgar & Cooper - hondenvoer met natuurlijke ingrediënten en biologisch afbreekbare verpakking
  • FRANKRIJK: Sous Le Pommier - Puur onbehandeld appelsap, van Franse productie en biologische landbouw zonder pesticiden
  • SPANJE: Burgo de Arias - Originele kaas, vanwege de korte ingrediëntenlijst, de lokale oorsprong en de verpakking gemaakt van gerecycled materiaal
  • ROMENIË: Agricola - Antibioticavrije kip
  • ITALIË: Vallelata - Mozzarella Fior Di Latte, met innovatieve verpakking
  • POLEN: Planton - Plantaardige yoghurt gemaakt van kokosmelk, een plantaardig alternatief voor dierlijke eiwitten en volledig recyclebare verpakking

De winnende producten genieten een jaar lang van veel zichtbaarheid in de Carrefour-catalogus en worden online en in winkels gepromoot.

Met deze eerste Europese wedstrijd mobiliseert Carrefour haar partners in haar missie van de voedseltransitie voor iedereen. Dit engagement, dat de kern vormt van de strategie van de Groupe Carrefour, is gebaseerd op een collectieve en lange termijn ambitie zowel op het gebied van het assortiment met duurzame en gezonde producten, het klimaat met als doel om tegen 2040 koolstofneutraliteit te bereiken, de biodiversiteit met de strijd tegen ontbossing en het milieu met de strijd tegen afval en het recyclen van verpakkingen.

*Florian Breton (CEO MiiMOSA) ; Gonzalo Anguita (Uitvoerend directeur van FSC in Spanje) ; Blandine Surry (General Manager voor Loop Europe) ; Małgorzata Greszta (Oprichter van een CSR consultingbedrijf in Polen) ; Loredana Ianus (CSR consultant in Romanië) ; John Roy Porter (multidisciplinaire wetenschapper op het gebied van klimaat en voedselzekerheid () ; Cristina Bowerman (Italian starred chef by the Michelin Guidede enige vrouwelijke chef-kok met 1 Michelin-ster in Rome) ; Nathalie Bekx (oprichtster Trendhuis Lab’s founder in Belgium) ; Gunhild Anker Stordalen (oprichter Eat Lance’s founder) ; Gregorio Valeria (Nutrition foundation president in Spainvoorzitter van de Spaanse Voedingsstichting)

Aurélie Gerth

Woordvoerster - Porte-parole, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

Carrefour België is een toonaangevende supermarktketen met meer dan 700 winkels - de Carrefour Hypermarkten, de supermarkten Carrefour Market en de Carrefour Express buurtwinkels - en 180 Carrefour Drive afhaalpunten. Carrefour biedt haar klanten in de fysieke winkels en online een ruime keuze aan producten en diensten tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inzet van meer dan 11.000 gemotiveerde medewerkers. Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, een van 's werelds grootste food retailers, met 14.000 winkels in meer dan 40 landen. Bezoek voor meer informatie onze mediaroom https://newsroom.carrefour.eu, onze website https://www.carrefour.be/nl.html, of LinkedIn @CarrefourBelgium.