Carrefour maakt de winnaars bekendvan de International Food Transition Awards

Zaventem, 9 december 2022 - De IFTA-uitreiking, in samenwerking met RTL, vond gisteravond plaats. Het evenement had tot doel de leveranciers te belonen die in de ogen van de klanten het beste scoren op het gebied van MVO.

Van 24 oktober tot 6 november konden de klanten van Carrefour op een speciaal platform stemmen op de producten die zij het meest kenmerkend vonden voor de Voedseltransitie voor iedereen.  Tijdens deze eerste stemronde deden 300 producten mee en werden meer dan 570.000 stemmen geteld. Een externe jury van internationale deskundigen* kwam op 18 november bijeen om uit de geselecteerde leveranciers de finalisten te selecteren.

De producten zijn geselecteerd op basis van hun inzet voor vijf belangrijke thema's van de voedseltransitie: gezondheid en voeding, verpakking, duurzame en biologische landbouw, verantwoorde communicatie en transparantie.

Er werden 6 internationale prijzen voor 6 categorieën uitgereikt:

- Categorie hartig: Bonduelle - Pesticidevrije maïs, maïs geproduceerd zonder GGO's en pesticiden, 100% kartonnen verpakking, Eco score A.

- Categorie zoete kruidenierswaren: LU - Petit Beurre, voor zijn partnerschap met meer dan 1500 landbouwers om de teelt van tarwe met meer respect voor het milieu en de lokale biodiversiteit te bevorderen, en zijn engagement om de water- en CO2-uitstoot te verminderen.

- Categorie vloeistoffen: Evian - fles van 6 liter, voor de vermindering van 30% plastic in vergelijking met een verpakking van 6x1 liter, met 100% gerecycleerd plastic.

- Categorie Plantaardige alternatieven: Nurishh - Plantaardige spread, vanwege de korte ingrediëntenlijst, het recept op basis van zonnebloempitten en het eiwitgehalte.

- Categorie Hygiëne, schoonheid & huis: Airwick - Elektrische etherische olieverspreider, voor zijn natuurlijke en verantwoorde ingrediënten, waaronder FSC** en RSPO*** certificeringen.

- Categorie Producten voor huisdieren: Sheba - Délices du Jour, voor haar 100% recycleerbare papieren verpakking.en MSC gecertificeerde ingrediënten.

De jury kende ook 9 lokale prijzen voor nationale merken toe:

- BELGIË: Iglo - Green Cuisine Fish & Sticks, een plantaardig alternatief voor vis, Het vermindert het waterverbruik en de uitstoot van broeikasgassen.

- FRANKRIJK: HiPP - Lait Infantile Biologique Essentia, voor zijn 100% biologische, koolstofneutrale assortiment babymelk, metmet ecologisch ontworpen verpakking.

- SPANJE: Alvalle - Gazpacho, voor zijn natuurlijke en lokale ingrediënten, geproduceerd in coöperaties en zijn 100% rPET fles.

- ITALIË: Mulino Bianco - Macine, een verantwoord gekweekt koekje in samenwerking met het WWF, 100% traceerbare leveringsketen. met WWF, 100% getraceerde leveringsketen, papieren verpakking.

- ROEMENIË: Dorna - rPET fles. Dorna werd bekroond voor haar werk op het gebied van verpakkingen en omdat zij het eerste merk was dat 100% rPET ging gebruiken.

- POLEN: 2 Be Bio - Biologische diepgevroren smoothiemix, voor zijn inzet voor biologisch en suikervrij fruit.

- ARGENTINA: Chacabuco - Volkoren- en peulvruchtenmeel, recycleerbare verpakking, rijk aan vezels en natriumarm.

- BRAZIL: Cha Leao - biologische stuurman in bulk, bekroond voor zijn volledige inzet: biologisch product met lage CO2-uitstoot, 100% FSC-gecertificeerde papierverpakking en 90% papier en 90% inktreductie.

- TAIWAN: Yummy - Volle melk, voor zijn FSC-gecertificeerde verpakking en zijn inspanningen om de hoeveelheid CO2 uitstoot te verminderen

Dit jaar wilde de jury 9 lokale huismerkproducten van Carrefour belonen waarvan de ontwikkeling volledig in de voedseltransitie is geïntegreerd:

 - FRANKRIJK en BELGIE: Carrefour Extra, Kwaliteitsketen Carrefour - Halfvolle melk 1L, voor zijn billijke vergoeding aan de producent, zijn koeien die zonder GGO's worden gehouden en zijn garanties inzake dierenwelzijn.

- SPANJE: Carrefour Extra, Filière Qualité Carrefour - Volle melk 1L, voor zijn eerlijke beloning van de producent, zijn koeien die zonder GGO's worden gekweekt, zijn garanties inzake dierenwelzijn en zijn verantwoorde verpakking.

- ITALIË: Terre d'Italia - Cime di Rapa (diepvriesgroenten), voor de transparantie van zijn bevoorradingsketen en zijn groentesamenstelling.

- ROMANIË: Drag de Romania - Miel, voor zijn lokale productie en natuurlijke ingrediënten.

- POLEN: Carrefour Classic - drinkyoghurt, voor zijn GGO-vrije melk en natuurlijke ingrediënten.

- ARGENTINA: Carrefour - Tonijn, voor zijn certificering voor duurzame visserij.

- BRAZIL: Carrefour Veggie - Veggie Burger (kikkererwten), een plantaardig alternatief met natuurlijke natuurlijke ingrediënten.

- TAIWAN: Carrefour - scharreleieren, bekroond voor hun garanties inzake dierenwelzijn en het ontbreken van antibiotica.

Dankzij deze wedstrijd, die voor deze editie internationaal werd georganiseerd, heeft Carrefour meer dan 250 partners in het land gemobiliseerd.

Dankzij deze wedstrijd, die voor deze editie internationaal werd ingezet, heeft Carrefour meer dan 250 partners gemobiliseerd in het kader van zijn missie van voedselovergang voor iedereen. Deze verbintenis is gebaseerd op de ambitie om een assortiment gezondere en duurzame producten aan te bieden, te streven naar koolstofneutraliteit tegen 2040 en de biodiversiteit te beschermen door ontbossing tegen te gaan en verpakkingen te recyclen.

*Frankrijk: Florian Breton & Sophie Cucheval - MiiMOSA; Alexia Chassagne - Lid van de Club des Consommateurs Engagés; Spanje: Gregorio Varela - Voorzitter van de Stichting voor Voeding; Roemenië: Loredana Ianus - Directeur Communicatie & MVO bij Graffiti PR; België: Nathalie Bekx - Oprichtster van Lab Trendhuis; Italië : Martina Rogato - medeoprichter van het Young Women Network en MVO-consultant; Polen: Marzena Strzelczak - voorzitter van het Responsible Business Forum; Brazilië: Lisandro Inakake de Souza - projectcoördinator bij Imaflora; Taiwan: Niven Huang - directeur van de afdeling duurzaamheid bij KPMG; Argentinië: Narda Lepes - culinair activiste en chef-kok bij Narda Comedor.

** FSC (Forest Stewardship Council®) is een internationaal keurmerk dat garandeert dat het gebruikte hout voldoet aan procedures voor duurzaam bosbeheer.

*** RSPO: De RSPO-certificering (Roundtable on Sustainable Palm Oil) certificeert dat de gebruikte palmolie afkomstig is van een duurzame, economisch levensvatbare, milieuvriendelijke en sociaal nuttige plantage.

Aurélie Gerth

Woordvoerster, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

Carrefour België is een toonaangevende supermarktketen met meer dan 700 winkels - de Carrefour Hypermarkten, de supermarkten Carrefour Market en de Carrefour Express buurtwinkels - en 180 Carrefour Drive afhaalpunten. Carrefour biedt haar klanten in de fysieke winkels en online een ruime keuze aan producten en diensten tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inzet van meer dan 11.000 gemotiveerde medewerkers. Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, een van 's werelds grootste food retailers, met 14.000 winkels in meer dan 40 landen. Bezoek voor meer informatie onze mediaroom https://newsroom.carrefour.eu, onze website https://www.carrefour.be/nl.html, of LinkedIn @CarrefourBelgium.