Carrefour neemt Belgisch smaakpalet onder de loep
19 juli 2024
Zaventem, 19 juli 2024 – België maakt zich stilaan op voor zijn nationale feestdag. En dat het nationale trotsgevoel leeft, merkt Carrefour onder meer in haar campagne ‘Iedereen Belgetariër’, die Belgische producenten ondersteunt. Aan welke smaken geven Belgische consumenten de voorkeur? En geldt dat voor alle Belgen? Carrefour deelt enkele inzichten op basis van verkoopcijfers.
Geboren bourgondiërs
Genieten van het leven staat voor veel Belgen centraal. En daar klinken onze landgenoten geregeld op, mét een glas champagne. In het hele land blijft dit de drank bij uitstek om gelegenheden op te luisteren. Aangezien zowel voor de teelt van de druiven als de productie van de wijn en respectievelijk champagne strenge regels gelden, is kwaliteit nagenoeg altijd verzekerd – welke soort je ook koopt.
In de categorie mousserende wijnen zijn de Belgen het dus eens over de meerwaarde van een lekkere champagne. Wat dan met cava en crémant? Die vinden ook vlot hun weg naar de Carrefour-winkelkar, maar cava vooral in Vlaanderen en crémant vooral in Wallonië. Met name de crémants uit de Loirestreek en Bourgogne doen het goed in de zuidelijke landshelft.
Bierliefhebbers, van witbier tot geuzes en lambieken
Vraag in het buitenland wat typisch Belgisch is en de kans is groot dat bier het eerste antwoord is. Terecht, de eerste zes officiële trappistenbieren ter wereld waren allemaal van Belgische bodem, terwijl de variëteit aan speciaal-, abdij- en andere bieren vandaag ongekend is. En dat we kwaliteit leveren, bewijst het feit dat Belgische brouwers na de World Beer Awards elk jaar met een karrenvracht aan medailles terugkeren.
Zelf zijn de Belgen niet de grootste bierdrinkers – de Tsjechen consumeren volgens het Global Beer Consumption Report bijna twee keer zoveel – maar onze landgenoten hebben wel uitgesproken voorkeuren. Zo blijkt ook uit de verkoopcijfers van Carrefour:
- In Vlaanderen zijn blonde bieren en tripels bijzonder populair, net als trappisten en witbier.
- Aan Franstalige kant verkiezen consumenten donkere en amberkleurige bieren. Ook bieren van spontane gisting, zoals lambiek, geuze en kriek, zijn er meer in trek.
Chocolade, nationale trots
Met zo’n 1500 chocoladefabrikanten en -winkels verspreid over het land, zijn er in België 13 chocoladebedrijven per 100.000 inwoners. Het hoeft dus niet te verwonderen dat Belgen zich graag laten verleiden tot het eten van pralines, chocoladerepen en ander lekkers. De verkoopcijfers van Carrefour onthullen verder enkele trends:
- In Vlaanderen mag het vooral melkchocolade zijn, vaak met bijkomende smaken, zoals praliné, karamel en gedroogd fruit.
- Wallonië is dan weer verlekkerd op donkere chocolade, met een hoger cacaogehalte. Bittere pure chocolade en ganache zijn de toppers.
Graag een koffie bij de chocolade? In de noordelijke landshelft heb je het meeste kans op succes met een milde Dessert-koffie. Voor Franstaligen schenk je beter Moka, met een vollere smaak en een sterk aroma.
Belgische elftal wakkert naast EK-koorts ook tv-verkoop aan Als we het over nationale trots hebben, dan mag voetbal niet ontbreken. En om de topwedstrijden van de Rode Duivels te bekijken, investeren veel Belgen graag in een nieuwe televisie. Ter illustratie, in juni 2024 bij de start van het EK, verkocht Carrefour liefst 45% meer televisies dan in juni 2023. |
Meest uitgesproken regionale smaakpatronen
Filteren we de Belgische verkoopcijfers van Carrefour op regionaal niveau, dan zijn dit de meest opvallende trends:
- Vlaanderen grijpt eerder naar margarine dan boter, consumeert meer yoghurt, en houdt zowel van frisdranken als gezonde voeding.
- Wallonië consumeert in verhouding veel meer boter, verse room, aardappelpuree en aperitiefdranken dan andere delen van het land.
- Brussel is de kampioen in de consumptie van (kruiden)thee, droge groenten en verse vruchtensappen.
Carrefour speelt met haar uitgebreide aanbod gepast in op deze voorkeuren, onder meer met een groot gamma producten van Belgische oorsprong. De campagne ‘Iedereen Belgetariër’ zet die producten bovendien in de kijker, zowel in de winkelrekken als online.