Carrefour neemt deel aan de eerste Belgische week tegen voedselverspilling

Zaventem, 28 september 2022 – Meer dan de helft van alle voedselverspilling gebeurt bij ons thuis. Om consumenten aan te moedigen om geen voedsel te verspillen, doet Carrefour mee aan de eerste “Zero Food Waste Week”  in België. Dit initiatief wordt georganiseerd door de applicatie Too Good To Go waar de retailer al sinds 2018 mee samenwerkt. De Zero Food Waste Week loopt van 26 september tot 2 oktober en komt bovenop de vele andere maatregelen die Carrefour België al meer dan 15 jaar neemt om voedselverspilling tegen te gaan.

7 dagen zonder voedselverspilling, een primeur in België

Op 26 september ging in België de allereerste “Anti-waste challenge” van Too Good To Go van start. Consumenten die meedoen aan deze challenge worden elke dag van de week uitgenodigd om een uitdaging aan te gaan en zo een stap in de goede richting te zetten. De ingeschreven deelnemers ontvangen ook receptideeën, tips en tricks en inspiratie om dagelijks voedselverspilling tegen te gaan. 

Als partner van Too Good To Go zijn we verheugd ons aan te sluiten bij dit initiatief dat een belangrijke betekenis krijgt in de huidige context van de koopkrachtcrisis. We moedigen onze klanten en medewerkers aan om actief deel te nemen”, verklaart Pascal Léglise, Corporate Social Responsability en Quality Sustainable Development Director.

Sinds 2018, werkt Carrefour samen met Too Good To Go. Deze applicatie maakt het mogelijk om partnerbedrijven te identificeren en biedt gebruikers zo de mogelijkheid om mandjes met producten dicht bij hun vervaldatum te reserveren tegen voordelige prijzen om zo voedselverspilling tegen te gaan. Na verloop van tijd is dit partnerschap alleen maar sterker geworden. Vandaag zijn zo’n 463 winkels aangesloten bij Too Good To Go. In totaal zijn er sinds de start van de samenwerking meer dan een half miljoen voedselpakketten verdeeld door Carrefour-winkels in België. Carrefour vertegenwoordigt daarmee een zesde van het totaal aantal verkochte pakketten via Too Good To Go.

Een engagement op alle fronten

Al meer dan 15 jaar is Carrefour een betrokken speler in de strijd tegen voedselverspilling en zet de retailer zich in om voedselverspilling op alle fronten te verminderen. De strijd tegen voedselverspilling vormt inderdaad een van de sterke punten van ‘Act For Food’-programma dat op mondiaal niveau door de Groep werd ontwikkeld.

Voor Carrefour begint ‘stop zeggen tegen  voedselverspilling’ met doeltreffende interne procedures. Er wordt bijzonder aandacht besteed aan het voorraadbeheer om onverkochte producten zo veel mogelijk te voorkomen. Wanneer de houdbaarheidsdatum nadert, wordt een product in promotie geplaatst aan een lagere prijs. De retailer organiseert vervolgens een snelverkoop in haar winkels.  Deze zijn gemakkelijk herkenbaar dankzij het gele etiquette. De korting op de producten kan oplopen tot -70% en zijn nog enkele dagen, soms zelfs enkele weken voor non-foodproducten, te consumeren. Om voedselverspilling te beperken, voorziet Carrefour verder geen houdbaarheidsdatum meer voor een hele reeks niet-bederfelijke producten zoals oliën, azijn, snoep, alcohol, etc.

Wanneer anti-verspilling rijmt met solidariteit. 

Bovendien kan de strijd tegen voedselverspilling hand in hand gaan met solidariteitsacties. Carrefour was de eerste voedselretailer die begon samen te werken met de Schenkingsbeurs, een platform dat verenigingen en winkels met elkaar in contact brengt. Resultaat: Carrefour heeft sinds begin 2020, een periode waarin de vraag uiteraard heel groot was, meer dan 2 miljoen maaltijden kunnen aanbieden, die verdeeld werden aan de meest kansarmen.

Inspanningen op het gebied van recyclage 

Als sommige producten ondanks al deze interne en externe initiatieven onverkocht blijven dan wil dat niet zeggen dat ze verloren gaan. Onverkochte producten worden voor zover mogelijk gerecycleerd en genuttigd. Zo worden ze bijvoorbeeld gebruikt als grondstof voor vergisting, een recyclingproces dat gas produceert uit organisch afval. Dit gas kan vervolgens gebruikt worden als voorziening in het aardgasnet en dus ook als brandstof voor bussen, verwarming of industriële toepassingen.

Aurélie Gerth

Woordvoerster - Porte-parole, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

In België telt Carrefour 786 winkels, die in verschillende formaten bestaan : de Hypermarkten Carrefour, de Carrefour Market supermarkten, de Carrefour Express buurtwinkels en 230 afhaalpunten Carrefour Drive. 

Door de klanten haar topprioriteit te maken, wil Carrefour partner zijn van hun dagelijkse leven. Daarom biedt Carrefour hen een ruime keuze van producten en diensten aan, tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inbreng van meer dan 11.300 gemotiveerde medewerkers. 

Carrefour heeft nieuwe oplossingen via verschillende kanalen ontwikkeld om aan de nieuwe consumptiepatronen te voldoen en om de boodschappen van haar klanten te vergemakkelijken. De klanten kunnen nu hun boodschappen online doen op de website en de Carrefour Belgium App, op ShipTo, Deliveroo of via Uber Eats. Ze kunnen hun boodschappen thuis ontvangen of in één van de 230 Drive afhaalpunten.

Door het programma Act For Food, is de ambitie van Carrefour de leider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. De groep neemt concrete acties om het milieu te beschermen en om voedingsmiddelen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen. 

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep. Met een multi-format netwerk van meer dan 13.000 winkels in meer dan 40 landen is de Carrefour Groep een van 's werelds grootste food retailers. Carrefour behaalde in 2021 een omzet van 81,2 miljard euro. Zijn netwerk van geïntegreerde winkels biedt werk aan meer dan 320.000 mensen die ertoe bijdragen dat Carrefour wereldleider wordt in de overgang naar voeding voor iedereen, door elke dag kwaliteitsvoeding aan te bieden, overal toegankelijk en tegen een redelijke prijs. In totaal werken er wereldwijd meer dan 500.000 mensen onder de vlag van Carrefour.

Voor meer informatie : https://newsroom.carrefour.eu (newsroom), https://www.carrefour.be/nl.html, of om ons op LinkedIn te volgen : @CarrefourBelgium.