Carrefour neemt deel aan de eerste Belgische week tegen voedselverspilling

Zaventem, 28 september 2022 – Meer dan de helft van alle voedselverspilling gebeurt bij ons thuis. Om consumenten aan te moedigen om geen voedsel te verspillen, doet Carrefour mee aan de eerste “Zero Food Waste Week”  in België. Dit initiatief wordt georganiseerd door de applicatie Too Good To Go waar de retailer al sinds 2018 mee samenwerkt. De Zero Food Waste Week loopt van 26 september tot 2 oktober en komt bovenop de vele andere maatregelen die Carrefour België al meer dan 15 jaar neemt om voedselverspilling tegen te gaan.

7 dagen zonder voedselverspilling, een primeur in België

Op 26 september ging in België de allereerste “Anti-waste challenge” van Too Good To Go van start. Consumenten die meedoen aan deze challenge worden elke dag van de week uitgenodigd om een uitdaging aan te gaan en zo een stap in de goede richting te zetten. De ingeschreven deelnemers ontvangen ook receptideeën, tips en tricks en inspiratie om dagelijks voedselverspilling tegen te gaan. 

Als partner van Too Good To Go zijn we verheugd ons aan te sluiten bij dit initiatief dat een belangrijke betekenis krijgt in de huidige context van de koopkrachtcrisis. We moedigen onze klanten en medewerkers aan om actief deel te nemen”, verklaart Pascal Léglise, Corporate Social Responsability en Quality Sustainable Development Director.

Sinds 2018, werkt Carrefour samen met Too Good To Go. Deze applicatie maakt het mogelijk om partnerbedrijven te identificeren en biedt gebruikers zo de mogelijkheid om mandjes met producten dicht bij hun vervaldatum te reserveren tegen voordelige prijzen om zo voedselverspilling tegen te gaan. Na verloop van tijd is dit partnerschap alleen maar sterker geworden. Vandaag zijn zo’n 463 winkels aangesloten bij Too Good To Go. In totaal zijn er sinds de start van de samenwerking meer dan een half miljoen voedselpakketten verdeeld door Carrefour-winkels in België. Carrefour vertegenwoordigt daarmee een zesde van het totaal aantal verkochte pakketten via Too Good To Go.

Een engagement op alle fronten

Al meer dan 15 jaar is Carrefour een betrokken speler in de strijd tegen voedselverspilling en zet de retailer zich in om voedselverspilling op alle fronten te verminderen. De strijd tegen voedselverspilling vormt inderdaad een van de sterke punten van ‘Act For Food’-programma dat op mondiaal niveau door de Groep werd ontwikkeld.

Voor Carrefour begint ‘stop zeggen tegen  voedselverspilling’ met doeltreffende interne procedures. Er wordt bijzonder aandacht besteed aan het voorraadbeheer om onverkochte producten zo veel mogelijk te voorkomen. Wanneer de houdbaarheidsdatum nadert, wordt een product in promotie geplaatst aan een lagere prijs. De retailer organiseert vervolgens een snelverkoop in haar winkels.  Deze zijn gemakkelijk herkenbaar dankzij het gele etiquette. De korting op de producten kan oplopen tot -70% en zijn nog enkele dagen, soms zelfs enkele weken voor non-foodproducten, te consumeren. Om voedselverspilling te beperken, voorziet Carrefour verder geen houdbaarheidsdatum meer voor een hele reeks niet-bederfelijke producten zoals oliën, azijn, snoep, alcohol, etc.

Wanneer anti-verspilling rijmt met solidariteit. 

Bovendien kan de strijd tegen voedselverspilling hand in hand gaan met solidariteitsacties. Carrefour was de eerste voedselretailer die begon samen te werken met de Schenkingsbeurs, een platform dat verenigingen en winkels met elkaar in contact brengt. Resultaat: Carrefour heeft sinds begin 2020, een periode waarin de vraag uiteraard heel groot was, meer dan 2 miljoen maaltijden kunnen aanbieden, die verdeeld werden aan de meest kansarmen.

Inspanningen op het gebied van recyclage 

Als sommige producten ondanks al deze interne en externe initiatieven onverkocht blijven dan wil dat niet zeggen dat ze verloren gaan. Onverkochte producten worden voor zover mogelijk gerecycleerd en genuttigd. Zo worden ze bijvoorbeeld gebruikt als grondstof voor vergisting, een recyclingproces dat gas produceert uit organisch afval. Dit gas kan vervolgens gebruikt worden als voorziening in het aardgasnet en dus ook als brandstof voor bussen, verwarming of industriële toepassingen.

Aurélie Gerth

Woordvoerster - Porte-parole, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

Carrefour België is een toonaangevende supermarktketen met meer dan 700 winkels - de Carrefour Hypermarkten, de supermarkten Carrefour Market en de Carrefour Express buurtwinkels - en 180 Carrefour Drive afhaalpunten. Carrefour biedt haar klanten in de fysieke winkels en online een ruime keuze aan producten en diensten tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inzet van meer dan 11.000 gemotiveerde medewerkers. Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, een van 's werelds grootste food retailers, met 14.000 winkels in meer dan 40 landen. Bezoek voor meer informatie onze mediaroom https://newsroom.carrefour.eu, onze website https://www.carrefour.be/nl.html, of LinkedIn @CarrefourBelgium.