Carrefour schenkt € 22.903 aan vzw Regenacterre ter ondersteuning van agro-ecologie in België

Evere, 9 augustus 2022. Naar aanleiding van een promotieactie met haar partners in het kader van de voedseltransitie, schenkt Carrefour 22.903 euro aan de vzw REGENACTERRE, die Belgische landbouwers ondersteunt bij hun ecologische transitie.

Een actie ten gunste van agro-ecologie als hefboom voor de voedseltransitie

De voedseltransitie is een uitdaging die we gezamenlijk moeten aangaan en waarin Carrefour zich al enkele jaren als leader positioneert. Het gaat niet alleen om het aanbieden van gezondere voeding aan de consument, maar ook om het nadenken over een economisch leefbaar voedselsysteem, toegankelijk voor de hele bevolking en met respect voor het milieu. De landbouw speelt natuurlijk een centrale rol in deze transitie.

In lijn met deze ambities heeft Carrefour samen met haar deelnemende merke Campina, Chaudfontaine, Galler, Spa en Valvert een promotionele actie uitgevoerd: voor elke €10 aankoop van een aantal van hun producten, heeft Carrefour zich ertoe verbonden €1 te schenken aan vzw Regenacterre. Het bedrag van deze inzameling is inmiddels bekend: er wordt maar liefst € 22.903 gedoneerd ten behoeve van agro-ecologie.

Regenacterre zet zich in voor de ontwikkeling en bevordering van regeneratieve landbouw in België en sluit daarmee perfect aan bij de doelstellingen die Carrefour zich heeft gesteld in haar Voedseltransitie Pact.

“We zijn een collectief van boeren en agronomen die belangrijke bronnen op het gebied van agro-ecologie delen, zowel wat betreft kennis als landbouwwerktuigen. Onze missie is om boeren onafhankelijk advies, training en technische middelen te bieden om de bodemgezondheid en de economische prestaties van boerderijen te verbeteren. Ons doel is om landbouwpraktijken die de bodem regenereren te veralgemenen. Vandaag hebben meer dan 75 boeren in België zich bij ons aangesloten, goed voor 5250 hectare. We willen onze krachten blijven bundelen om een ​​herontworpen landbouw te verdedigen in het belang van iedereen: de consument, het milieu en degenen die het maken en ervan leven, meer bepaald de boeren”, legt Frédéric Muratori uit, directeur van de vzw Regenacterre.

De agro-ecologie die door Regenacterre wordt verdedigd, is een belangrijke hefboom voor de voedseltransitie waar Carrefour zich al jaren voor inzet. Het is essentieel om zowel een voedselsysteem te creëren dat het milieu, de gezondheid van de consument en de biodiversiteit respecteert en tegelijkertijd economisch efficiënt is voor boeren.

Gezamenlijk handelen binnen het Voedseltransitie Pact

“De samenwerking tussen Carrefour en de merken die betrokken zijn bij Regenacterre stelt ons in staat om samen vooruitgang te boeken op deze fundamentele kwesties voor iedereen. Carrefour is ervan overtuigd dat de voedseltransitie alleen collectief mogelijk is, door distributeurs en leveranciers te mobiliseren en door consumenten te betrekken. Deze partnerschap sluit dan ook perfect aan bij de aanpak waarop ons Voedseltransitie Pact is gebaseerd”, legt Pascal Léglise, CSR-Quality Director van Carrefour België uit.

Het Voedseltransitie Pact verenigt 11 leveranciers en merken waarmee Carrefour samenwerkt en is opgebouwd rond 5 grote doelstellingen: Klimaat, Verantwoorde Producten, Transparantie, Biodiversiteit en Verpakkingen.

Aurélie Gerth

Woordvoerster - Porte-parole, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

In België telt Carrefour 786 winkels, die in verschillende formaten bestaan : de Hypermarkten Carrefour, de Carrefour Market supermarkten, de Carrefour Express buurtwinkels en 230 afhaalpunten Carrefour Drive. 

Door de klanten haar topprioriteit te maken, wil Carrefour partner zijn van hun dagelijkse leven. Daarom biedt Carrefour hen een ruime keuze van producten en diensten aan, tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inbreng van meer dan 11.300 gemotiveerde medewerkers. 

Carrefour heeft nieuwe oplossingen via verschillende kanalen ontwikkeld om aan de nieuwe consumptiepatronen te voldoen en om de boodschappen van haar klanten te vergemakkelijken. De klanten kunnen nu hun boodschappen online doen op de website en de Carrefour Belgium App, op ShipTo, Deliveroo of via Uber Eats. Ze kunnen hun boodschappen thuis ontvangen of in één van de 230 Drive afhaalpunten.

Door het programma Act For Food, is de ambitie van Carrefour de leider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. De groep neemt concrete acties om het milieu te beschermen en om voedingsmiddelen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen. 

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep. Met een multi-format netwerk van meer dan 13.000 winkels in meer dan 40 landen is de Carrefour Groep een van 's werelds grootste food retailers. Carrefour behaalde in 2021 een omzet van 81,2 miljard euro. Zijn netwerk van geïntegreerde winkels biedt werk aan meer dan 320.000 mensen die ertoe bijdragen dat Carrefour wereldleider wordt in de overgang naar voeding voor iedereen, door elke dag kwaliteitsvoeding aan te bieden, overal toegankelijk en tegen een redelijke prijs. In totaal werken er wereldwijd meer dan 500.000 mensen onder de vlag van Carrefour.

Voor meer informatie : https://newsroom.carrefour.eu (newsroom), https://www.carrefour.be/nl.html, of om ons op LinkedIn te volgen : @CarrefourBelgium.