Carrefour tekent voor eerste toegankelijke winkel met uitbreiding innovatief project en financiële steun aan Eqla

Oudergem, 28 november 2024 – In aanloop naar de Internationale Dag voor Mensen met een Beperking zet Carrefour België opnieuw een belangrijke stap in haar engagement voor inclusie. In de Carrefour Hypermarkt Oudergem – de eerste volledig toegankelijke winkel in België – breit de retailer een vervolg aan haar innovatieve NaviLens-project om slechtzienden en blinden zelfstandig te helpen winkelen. Tegelijk overhandigde Carrefour een cheque ter waarde van 5.000 euro aan Eqla, de Belgische vereniging die zich inzet voor en met mensen met een visuele beperking. Die cheque is het resultaat van een solidaire afrondingsactie die Carrefour verdubbelde.

Een pioniersrol in inclusiviteit met NaviLens

De solidaire afronding – klanten konden hun aankoopbedrag naar boven afronden – ten voordele van Eqla kwam er in mei 2024. Toen lanceerde Carrefour NaviLens in de Carrefour Hypermarkt Oudergem, de eerste integraal toegankelijke winkel in België. Het innovatieve systeem maakt gebruik van QR-codes en de Navilens-app om slechtzienden en blinden zelfstandig door de winkel te begeleiden en productinformatie te bieden.

“Met het NaviLens-project maakt Carrefour – in partnership met Eqla – werk van concrete oplossingen voor toegankelijk winkelen. Dat we Eqla nu ook met een solidariteitsactie ondersteunen, zet ons engagement voor Diversiteit & Inclusie nog sterker in de verf. Bedankt aan al onze klanten die de solidaire afronding hebben gesteund.” Geoffroy Gersdorff, CEO Carrefour België

Van speciale caddy’s tot duurzame thuislevering

Sinds de succesvolle pilootfase blijft Carrefour veel positieve feedback ontvangen en staan er verschillende vervolgprojecten in de steigers. Aan de ingang zal Carrefour een NaviLens-corner inrichten, waar klanten een toegankelijke demonstratie van de technologie krijgen. Zo verhoogt Carrefour ook het bewustzijn bij andere klanten over de uitdagingen die blinden en slechtzienden dagelijks ervaren tijdens het winkelen.

Bovendien is de technologie beschikbaar in 37 verschillende talen. Ook voor andere doelgroepen – denk aan expats, toeristen en buitenlandse studenten die geen van de 3 Belgische landstalen spreken – maakt het NaviLens-project de winkel dus toegankelijker.

Ook zorgde Carrefour voor nog andere aanpassingen in de hypermarkt. Er zijn bijvoorbeeld 3 soorten caddy’s voor klanten met een beperking. En wie niet tot in de winkel zelf raakt, kan kiezen voor duurzame thuislevering met een 100% elektrische Citroën AMI – een project in samenwerking met leasingbedrijf Leasys.

Solidariteit en innovatie hand in hand

Naar aanleiding van het NaviLens-project konden klanten van de Carrefour Hypermarkt Oudergem hun kasticket naar boven konden afronden. Deze solidaire afrondingsactie leverde 2.327 euro op, een bedrag dat Carrefour meer dan verdubbelde tot een cheque 5.000 euro.

Bénédicte Frippiat, algemeen directrice van Eqla, en Catherine Vanhollebeke, directrice Communicatie & Partnerschappen, ontvingen de cheque uit handen van Geoffroy Gersdorff, CEO van Carrefour België, en Marc Del Degan, directeur van de Carrefour Hypermarkt in Oudergem.

“We zijn bijzonder verheugd met deze steun. Eqla zal de middelen inzetten voor haar ‘Nieuwe Technologieën Clubs’, waar personen met een visuele beperking leren omgaan met apps en smartphones die hun dagelijkse leven vergemakkelijken. Bijzonder is dat deze workshops worden gegeven door personen die zelf een visuele beperking hebben, een unieke peer-to-peer-ervaring.” Bénédicte Frippiat, Algemeen directrice Eqla.

Siryn Stambouli

Siryn Stambouli

Woordvoerder, Carrefour

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

Carrefour België is een toonaangevende supermarktketen met meer dan 700 winkels - de Carrefour Hypermarkten, de supermarkten Carrefour Market en de Carrefour Express buurtwinkels - en 180 Carrefour Drive afhaalpunten. Carrefour biedt haar klanten in de fysieke winkels en online een ruime keuze aan producten en diensten tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inzet van meer dan 11.000 gemotiveerde medewerkers. Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, een van 's werelds grootste food retailers, met 14.000 winkels in meer dan 40 landen. Bezoek voor meer informatie onze mediaroom https://newsroom.carrefour.eu, onze website https://www.carrefour.be/nl.html, of LinkedIn @CarrefourBelgium.