Carrefour verdubbelt het bedrag van haar klanten en schenkt 149.422 euro aan voedselhulporganisaties
15 december 2023
15 december 2023 - Voedselonzekerheid is een groeiend probleem in België. Vorig jaar kregen meer dan 400.000 mensen voedselhulp in ons land, een cijfer dat de laatste jaren gestaag is gestegen. Om te helpen hierop een antwoord te bieden lanceerde Carrefour België haar vijfde Solidaire Afrondingsactie. De klanten van Carrefour schonken samen 74.711 euro, een bedrag dat de retailer verdubbelt.
Tijdens deze periode van inflatie is het aantal mensen in België dat wordt getroffen door voedselonzekerheid fors toegenomen. De feestdagen zijn bovendien een extra moeilijke periode voor gezinnen die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Daarom lanceerde Carrefour België haar laatste Solidaire Afrondingsactie van het jaar. Tussen 29 november en 9 december schonken haar klanten 74.711 euro ten voordele van de voedselverenigingen. Carrefour verdubbelt dit bedrag, waardoor een totale donatie van 149.422 euro mogelijk wordt gemaakt aan 11 verenigingen, één in elke provincie van het land en in Brussel. Carrefour werkt het hele jaar door samen met deze organisaties via de Schenkingsbeurs. Schenkingsbeurs was overigens de partner met wie Carrefour heeft samengewerkt voor de coördinatie van het project.
"In deze periode van het jaar zijn we ons des te meer bewust van de toegenomen uitdagingen waarmee sommige gezinnen worden geconfronteerd” zegt Geoffroy Gersdorff, CEO van Carrefour België. “Daarom zet Carrefour België zich voor hen in met warme initiatieven zoals de Solidaire Afrondingsactie.” Hij besluit “Met deze proactieve maatregelen, in het kader van onze voortdurende inspanningen om de samenleving te steunen,willen we ons steentje bijdragen om de groeiende voedselonzekerheid in België aan te pakken."
De Solidaire Afrondingsactie, een vaste traditie bij Carrefour
Carrefour België lanceert regelmatig een Solidaire Afrondingsactie om maatschappelijke projecten te steunen. Het principe van deze actie is eenvoudig: klanten hebben de mogelijkheid om, zonder enige verplichting, het bedrag van hun aankopen af te ronden naar de volgende euro, om een goed doel te steunen. De retailer activeert dit solidariteitssysteem in noodsituaties zoals bij natuurrampen maar zet het ook in om langdurige samenwerkingen te ondersteunen zoals voor Pink Ribbon en SOS Kinderdorpen.Dit jaar lanceerde Carrefour België vijf Solidaire Afrondingsacties, waarmee het in totaal 481.561 euro ophaalde. De retailer haalde in februari 125.965 euro op voor het Rode Kruis, ter ondersteuning van de slachtoffers van de aardbevingen in Syrië en Turkije. In mei werd een nieuwe campagne gelanceerd voor SOS Kinderdorpen, waarmee 110.213 euro werd ingezameld. In september kon Carrefour 79.962 euro schenken voor de slachtoffers van de aardbeving in Marokko. Tijdens Pink October organiseerde Carrefour een actie ten voordele van Pink Ribbon, waarbij het 90.710 inzamelde voor de strijd tegen borstkanker. Carrefour België werkt trouwens al geruime tijd samen met Pink Ribbon en deze samenwerking gaat verder. Zo zijn de Papillon-bananen van Pink Ribbon te koop in de Carrefour Hypermarkten en Carrefour Markets, maar ook in bepaalde Carrefour Express-winkels. Elk jaar verkoopt Carrefour ook de nieuwe Pink Ribbon en neemt zij deel aan een lingeriecampagne in samenwerking met de vereniging. In december sluit de retailer het jaar af met een laatste Solidaire Afrondingsactie om mensen in voedselarmoede te helpen.