Carrefour verkoopt als eerste in België 3 miljoen pakketten via Too Good To Go in de strijd tegen voedselverspilling
15 oktober 2025

Zaventem, 15 oktober 2025 – Carrefour België heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in haar strijd tegen voedselverspilling. Via de app Too Good To Go verdeelde de retailer 3 miljoen pakketten sinds de start van de samenwerking in 2018. Goed voor 3 miljoen maaltijden in 7 jaar tijd. Het partnerschap met Too Good To Go kadert binnen het engagement van Carrefour om bij te dragen aan een duurzame voedseltransitie.
Strategisch partnerschap met concrete impact
Carrefour werkt sinds 2018 samen met Too Good To Go. Via de app kunnen klanten tegen een sterk verlaagde prijs pakketten kopen. Daarin zitten producten van Carrefour of nationale merken die nog perfect binnen de houdbaarheidsdatum vallen, maar mogelijk niet meer op tijd via reguliere verkoopkanalen verkocht raken.
De positieve impact daarvan op het milieu is aanzienlijk. Elke verkocht pakket voorkomt volgens Too Good To Go gemiddeld 2,7 kg CO₂-uitstoot en 810 liter water, en vrijwaart jaarlijks 2,8 m² landgebruik.
Door de voorbije 7 jaar ruim 3 miljoen pakketten te verkopen, tekende Carrefour België dus mee voor:
- 8.100 ton minder CO₂ – het equivalent van ruim 5.786 vluchten tussen Brussel en New York,
- 2,4 miljard liter minder watergebruik – goed voor zo’n 972 olympische zwembaden,
- 8,4 miljoen m² minder landgebruik per jaar – vergelijkbaar met zo’n 32.200 tennisvelden.
Divers en voordelig voor klanten
Naast een positieve bijdrage aan het milieu zijn de pakketten ook voordelig voor de klanten van Carrefour. Met een verkoopprijs van gemiddeld € 4,99 tot € 5,99 voor een winkelwaarde van € 15 tot € 18, genieten klanten tot wel 70% korting per pakket.
De diversiteit van het aanbod maakt het initiatief extra aantrekkelijk. Zo verdeelt Carrefour via Too Good To Go brood- en groentenpakketten, feestboxen, barbecuepakketten en thematische ontdekkingspakketten.
Krachtige hefboom voor toegankelijke voedseltransitie
De samenwerking met Too Good To Go is niet de enige manier waarop Carrefour zich engageert. Producten die niet meer verkocht kunnen worden maar wel nog consumeerbaar zijn, worden via de Schenkingsbeurs verdeeld onder tal van sociale organisaties in België.
“Too Good To Go is een fantastisch initiatief dat helpt om een gevarieerd aanbod producten snel te verkopen met kortingen tot wel 70%. Producten die toch niet verkocht raken, gaan via de Schenkingsbeurs naar goede doelen. Daarmee tonen we onze maatschappelijke betrokkenheid.” Pascal Léglise, CSR & Quality Sustainable Development Director bij Carrefour België
Bronnen:
- Merieux Nutrisciences | Blonk: positieve milieu-impact Too Good To Go
- MyClimate: CO2-calculator
- International Tennis Federation, The Rules of Tennis: afmetingen tennisveld
- World Aquatics, Competition Regulations: afmetingen olympisch zwembad