Carrefour viert 10-jarige samenwerking met The Mastercooks of Belgium: een pleidooi voor de smaak en kwaliteit van haar producten
15 juli 2024
Zaventem, 15 juli 2024 – Carrefour België viert 10 jaar samenwerking met ‘The Mastercooks of Belgium’. Tijdens regelmatige proefsessies geven deze topchefs hun mening over de smaak, textuur, consistentie en het uitzicht van voedingsproducten. Zo testen, valideren en labelen ze een selectie van Carrefour-producten. Het Mastercooks-logo, dat klanten op bepaalde producten kunnen terugvinden, is een van de manieren waarop de winkelketen een lans breekt voor smaak en kwaliteit voor iedereen tegen betaalbare prijzen.
Het Mastercooks-logo: bewijs van kwaliteit
‘The Mastercooks of Belgium’ is een gerenommeerde vereniging van Belgische chefs die het gastronomische erfgoed van België vertegenwoordigen. Het Mastercooks-panel bestaat uit 10 Belgische meesterkoks die een selectie eigen producten van de winkelketen testen. Keuren deze experts een product goed, dan mag Carrefour het Mastercooks-logo op de verpakking aanbrengen als garantie voor kwaliteit en uitmuntendheid. Wordt het product niet weerhouden, dan geven de chef-koks nuttige feedback om de producten te verbeteren.
2024 is het tiende jaar dat het Mastercooks-panel zich over Carrefour-producten buigt. Van de 25 producten die tijdens een proefsessie in mei werden voorgesteld, kregen er 19 de goedkeuring van het panel. Wat neerkomt op een succesratio van 76%. Een uitstekend resultaat, zeker gezien de kritische aard van de beoordelingen.
De kwaliteit van het merk Carrefour garanderen: hoe werkt dat?
Productkwaliteit is een prioriteit voor Carrefour. Naast de Mastercooks-panels heeft de winkelketen dan ook een uitgebreid validatieproces uitgetekend. Voor elk nieuw product zet Carrefour minstens 3 beoordelingspanels op:
- Eerst komen multidisciplinaire professionals samen om het product van a tot z te analyseren. Het gaat om product-, kwaliteits-, verpakkings- en merchandise-verantwoordelijken, maar ook een meester-kok die het product proeft en op basis van een reeks criteria de kwaliteit beoordeelt. Daarnaast controleert een ‘food technologist’ of het product voldoet aan alle wetgeving en het Carrefour-kwaliteitscharter.
- In de tweede fase proeven consumenten het product blind. Daarbij wordt elk product vergeleken met soortgelijke producten op de markt. Behalve als het om een nieuw, innovatief product gaat, dan wordt het op zichzelf geproefd.
- Vóór het product op de markt komt, is er een ‘eerste productie’-panel om erover te waken dat het aan de verwachtingen voldoet als het op grote schaal wordt geproduceerd.
Om de competitiviteit te garanderen, wordt elk Carrefour-product bovendien minstens eenmaal om de twee jaar blind getest en vergeleken met soortgelijke producten op de markt. Blijkt een product niet meer aan de criteria te voldoen, dan past Carrefour het recept aan.
Over de methodologie
De panels vinden plaats in een extern laboratorium voor sensorische analyse. De methodologie stoelt zowel op kwalitatieve als kwantitatieve evaluaties. Zo worden punten toegekend voor smaak en uiterlijk. De kwaliteit wordt dan weer globaal beoordeeld door middel van een score waaraan elk panellid ook opmerkingen toevoegt.
De panelresultaten worden geëvalueerd aan de hand van een beoordelingsschaal: apprecieert de meerderheid van de consumenten het Carrefour-product, dan wordt het als conform beschouwd. Is de score onvoldoende, dan verbetert Carrefour het product op basis van de feedback van de consumenten.
De geteste producten vallen binnen de categorie ‘verwerkte producten’ zoals koekjes, chocolade, yoghurt, kant-en-klare maaltijden …