Carrefour zet zich in tegen ontbossing

Evere, 21 maart 2022 - Op 21 maart vieren we de  Internationale Dag van de Bossen. Een kans om bewust te worden van alles wat het bos ons te bieden heeft, maar ook van wat een bos nodig heeft.“Bossen, duurzame productie en consumptie” is het thema dat dit jaar door de Verenigde Natie werd uitgekozen. Dit thema herinnert ons eraan dat hoewel het bos ons veel aan te bieden heeft, we het ook met mate moeten “consumeren”. In het teken van deze dag, toont Carrefour aan welke engagementen de retailer al verwezenlijkt heeft. Een aantal van deze engagementen maken deel uit van de wereldwijde sensibiliseringscampagne Act For Food die in 2018 gelanceerd werd. Via de concrete acties van Act For Food wil Carrefour zich inzetten voor de voedsel- en milieu transitie. In 2018 heeft Carrefour ook een index voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en een voedseltransitie-index opgesteld die het mogelijk maakt de prestaties in voedseltransitie van de Groep te beoordelen en de realisatie van haar MVO-doelstellingen te meten.

Verschillende indicatoren volgen de strijd tegen ontbossing op 

  • Palmolie, 100% van de Belgische Carrefour-huismerken gebruiken RSPO-gecertificeerde palmolie, de enige palmolie certificering die een productie garandeert die niet bijdraagt ​​aan ontbossing.

Er zijn twee manieren op palmolie te vervaardigen:

  1. Mass balance: duurzame palmolie wordt gemengd met traditionele olie.

  2. Segregation: de palmolie is afkomstig uit een duurzame productieketen die volledig los staat van de conventionele productie.

Sinds eind 2021 bevat 85% van de palmolie die Carrefour-merkproducten gebruikt het RSPO segregation-keurmerk. 

  • Gebruik van gecertificeerd hout/papier (FSC-PEFC): papier gebruiken met het PEFC-label voor 100% van de commerciële publicaties (folders). Het PEFC-label garandeert dat het papier afkomstig is uit een duurzaam beheerd bos. Hetzelfde geldt voor verpakkingen: tegen 2025 wil Carrefour groep 20.000 ton verpakkingen besparen, waaronder 15.000 ton plastic verpakkingen, 100% herbruikbare, recycleerbare of composteerbare verpakkingen gebruiken voor Carrefour-merken, verpakking maken die voor 30% bestaan uit gerecycleerd plastic, en 1.000 herbruikbare verpakkingsoplossingen beschikbaar maken in winkels.

  • Soja in voeder voor dieren : Carrefour werkt eraan om ervoor te zorgen dat 100% van de dieren wordt gevoed met sojavrij voer of met gecertificeerde soja die niet bijdraagt ​​aan ontbossing. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de Belgische geitenkaas van de Kwaliteitsketen Carrefour, die afkomstig is van geiten die voeder krijgen zonder soja en  die toegang hebben tot een grasland of voor de verse melk of kaas die afkomstig is van melkkoeien die ook dierenvoer krijgen dat geen soja bevat.

  • Duurzame cacao : Carrefour heeft zich tot doel gesteld dat alle chocoladerepen onder haar merk duurzaam en traceerbaar zijn van teler tot consument en zo de strijd tegen ontbossing, de afwezigheid van kinderarbeid op cacaoplantages en een betere beloning voor planters.

  • Braziliaans rundvlees: Braziliaans rundvlees dat in Brazilië op de markt wordt gebracht, is gecertificeerd als "anti-ontbossing" door middel van een zeer specifiek proces. Het kweken van Braziliaans rundvlees draagt ​​bij aan ontbossing. Geen enkel merk van Carrefour verkoopt producten die Braziliaans rundvlees bevatten.

Doelstellingen van 2023 tot 2025

De doelstelling van Carrefour is om 100% van de prioritaire grondstoffen te verminderen  tegen 2025:

  • Palmolie: 100% van de palmolie en palmpitolie die wordt gebruikt in de producten van het merk Carrefour is gecertificeerd met het RSPO Segregation-keurmerk (de enige palmolie certificering die garandeert dat de productie van deze olie niet bijdraagt ​​aan ontbossing.)

  • Hout en papier: tegen 2025 zal 100% van de papieren en kartonnen verpakkingen van gecontroleerde producten voldoen aan het bosbeleid van Carrefour. Non-food assortimenten zoals houten meubelen en schrijfwaren zijn allemaal in het proces om FSC-gecertificeerd te worden.

  • Soja: tegen 2025 wordt voor 100% van producten van de Kwaliteitsketen Carrefour soja gebruikt die niet afkomstig is van ontbossing voor veevoer

  • Cacao: 100% van de Carrefour-tabletten voldoet aan de inkoopregels voor duurzame cacao in 2023

 

Aurélie Gerth

Woordvoerster - Porte-parole, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

In België telt Carrefour 786 winkels, die in verschillende formaten bestaan : de Hypermarkten Carrefour, de Carrefour Market supermarkten, de Carrefour Express buurtwinkels en 230 afhaalpunten Carrefour Drive. 

Door de klanten haar topprioriteit te maken, wil Carrefour partner zijn van hun dagelijkse leven. Daarom biedt Carrefour hen een ruime keuze van producten en diensten aan, tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inbreng van meer dan 11.300 gemotiveerde medewerkers. 

Carrefour heeft nieuwe oplossingen via verschillende kanalen ontwikkeld om aan de nieuwe consumptiepatronen te voldoen en om de boodschappen van haar klanten te vergemakkelijken. De klanten kunnen nu hun boodschappen online doen op de website en de Carrefour Belgium App, op ShipTo, Deliveroo of via Uber Eats. Ze kunnen hun boodschappen thuis ontvangen of in één van de 230 Drive afhaalpunten.

Door het programma Act For Food, is de ambitie van Carrefour de leider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. De groep neemt concrete acties om het milieu te beschermen en om voedingsmiddelen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen. 

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep. Met een multi-format netwerk van meer dan 13.000 winkels in meer dan 40 landen is de Carrefour Groep een van 's werelds grootste food retailers. Carrefour behaalde in 2021 een omzet van 81,2 miljard euro. Zijn netwerk van geïntegreerde winkels biedt werk aan meer dan 320.000 mensen die ertoe bijdragen dat Carrefour wereldleider wordt in de overgang naar voeding voor iedereen, door elke dag kwaliteitsvoeding aan te bieden, overal toegankelijk en tegen een redelijke prijs. In totaal werken er wereldwijd meer dan 500.000 mensen onder de vlag van Carrefour.

Voor meer informatie : https://newsroom.carrefour.eu (newsroom), https://www.carrefour.be/nl.html, of om ons op LinkedIn te volgen : @CarrefourBelgium.