De Carrefour Foundation steunt de vzw Regenacterre in 2022 met een bedrag van 123.000 euro

Een nieuwe schenking om de ontwikkeling van agro-ecologie in België te steunen

Zaventem, 13 oktober 2022 - Carrefour biedt extra steun aan de vzw Regenacterre die Belgische landbouwers helpt bij hun ecologische transitie. Na een eerste actie in haar winkels in augustus, biedt de retailer ditmaal via de Carrefour Foundation steun aan de vzw met een schenking van 123.000 euro voor het jaar 2022.

Een collectief ten dienste van de regeneratieve landbouw

De vzw Regenacterre, die in 2016 opgericht werd door en voor landbouwers, werkt aan de ontwikkeling en promotie van regeneratieve landbouw in België. Het collectief heeft als missie landbouwers onafhankelijk advies, opleidingen, verkooppunten die hun praktijken versterken en technische middelen te bieden om de bodemgezondheid en de economische prestaties van landbouwbedrijven te verbeteren. Vandaag hebben meer dan 75 landbouwers in België zich bij de vereniging aangesloten, goed voor een totale oppervlakte van 5.250 hectare.

Een eerste promotieactie in de winkels

In augustus lanceerde Carrefour België in samenwerking met partnermerken een eerste promoactie ten voordele van de vzw Regenacterre in haar winkels. Deze actie bracht 22.903 euro op. 

"De agro-ecologie die door Regenacterre verdedigd wordt, is een belangrijke hefboom voor de voedseltransitie waarvoor Carrefour zich al vele jaren voor inzet. Het is essentieel om een voedselsysteem te creëren dat het milieu, de gezondheid van de consument en de biodiversiteit respecteert en tegelijkertijd economisch efficiënt is voor de boeren", benadrukt Pascal Léglise, CSR-Quality Director van Carrefour België. "Deze partnerschap met Regenacterre sluit dan ook perfect aan bij de aanpak waarop ons voedseltransitiepact is gebaseerd." 

Meer land omzetten en de voedseltransitie versnellen

Voor het jaar 2022 biedt de retailer dit maal via de Carrefour Foundation steun aan de vzw met een schenking  van 123.000 euro. De Carrefour Foundation zet zich in voor de solidaire voedseltransitie in België zoals in alle geïntegreerde landen van de groep. "De Carrefour Foundation wil alle initiatieven steunen die werken aan een betere voeding voor iedereen met respect voor de aarde en alle levende wezens. Door zijn educatieve aanpak draagt Regenacterre actief bij tot de invoering van meer duurzame praktijken in België", verklaart Marie-Astrid Raoult, directrice van de Carrefour Foundation.

Dit bedrag moet Regenacterre in staat stellen haar actie ter bespoediging van de landbouwomschakeling te intensiveren. Enerzijds wil de vereniging, dankzij de aanwerving van een extra agronoom, het eerste jaar 6.000 hectare omschakeling ondersteunen, het tweede jaar 6.500 hectare en het derde jaar 7.000 hectare. En, anderzijds, door de middelen van de academie die zij in maart jongstleden heeft opgericht te versterken om de lessen van de academie te verspreiden onder de hele landbouwgemeenschap om de wil tot omschakeling te stimuleren.

Daartoe wil Regenacterre de influencers in het veld, d.w.z. de agronomen en landbouwers, maar ook de hele landbouwgemeenschap graviteert rond het systeem, zoals kopers, verwerkers, verenigingen, overheden, onderzoekers, consumenten, enz. bewust maken, opleiden en samenbrengen.  De Carrefour Foundation steunt ook Farming For Climate om landbouwers te helpen biodiversiteit en klimaatvriendelijke landbouw te ontwikkelen, met als doel over te stappen op agro-ecologische landbouw.  

De Carrefour Corporate Foundation werd opgericht in 2000 en vervult wereldwijd een missie van algemeen belang ten dienste van de voedseltransitie. De engagementen van de Carrefour Foundation zijn gebaseerd op 3 assen: duurzame en solidaire landbouw, solidaire strijd tegen afval en maatschappelijk engagement. Met een jaarlijks budget van 6,75 miljoen euro steunde de Stichting in 2021 meer dan 70 projecten en duizenden begunstigden in de landen waar de Group actief is.

Sinds de oprichting heeft de Carrefour Foundation meer dan 18 miljoen euro aan humanitaire noodhulp verstrekt.

Voor meer informatie: www.fondation-carrefour.org of volg ons op Twitter: @Fonda_Carrefour.

 

Aurélie Gerth

Woordvoerster, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

In België telt Carrefour 786 winkels, die in verschillende formaten bestaan : de Hypermarkten Carrefour, de Carrefour Market supermarkten, de Carrefour Express buurtwinkels en 230 afhaalpunten Carrefour Drive. 

Door de klanten haar topprioriteit te maken, wil Carrefour partner zijn van hun dagelijkse leven. Daarom biedt Carrefour hen een ruime keuze van producten en diensten aan, tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inbreng van meer dan 11.300 gemotiveerde medewerkers. 

Carrefour heeft nieuwe oplossingen via verschillende kanalen ontwikkeld om aan de nieuwe consumptiepatronen te voldoen en om de boodschappen van haar klanten te vergemakkelijken. De klanten kunnen nu hun boodschappen online doen op de website en de Carrefour Belgium App, op ShipTo, Deliveroo of via Uber Eats. Ze kunnen hun boodschappen thuis ontvangen of in één van de 230 Drive afhaalpunten.

Door het programma Act For Food, is de ambitie van Carrefour de leider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. De groep neemt concrete acties om het milieu te beschermen en om voedingsmiddelen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen. 

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep. Met een multi-format netwerk van meer dan 13.000 winkels in meer dan 40 landen is de Carrefour Groep een van 's werelds grootste food retailers. Carrefour behaalde in 2021 een omzet van 81,2 miljard euro. Zijn netwerk van geïntegreerde winkels biedt werk aan meer dan 320.000 mensen die ertoe bijdragen dat Carrefour wereldleider wordt in de overgang naar voeding voor iedereen, door elke dag kwaliteitsvoeding aan te bieden, overal toegankelijk en tegen een redelijke prijs. In totaal werken er wereldwijd meer dan 500.000 mensen onder de vlag van Carrefour.

Voor meer informatie : https://newsroom.carrefour.eu (newsroom), https://www.carrefour.be/nl.html, of om ons op LinkedIn te volgen : @CarrefourBelgium.