Skip to Content
De Carrefour Foundation steunt Farming For Climate om agro-ecologie in België te promoten

De Carrefour Foundation steunt Farming For Climate om agro-ecologie in België te promoten

  • De Carrefour Corporate Foundation schenkt 100.000 euro aan Farming For Climate om landbouwers te helpen een landbouw te ontwikkelen die biodiversiteit en klimaat respecteert

  • De Carrefour Corporate Foundation werd opgericht in 2000 en vervult wereldwijd een missie van algemeen belang ten dienste van de voedseltransitie. De engagementen van de Carrefour Foundation zijn gebaseerd op 3 assen: duurzame en solidaire landbouw, solidaire strijd tegen afval en maatschappelijk engagement.

  • Het project Henricot Farm behaalde de preselectie voor deze donatie.

Evere, 5 oktober 2021 - Steun bieden aan alternatieve landbouwpraktijken is een van de belangrijkste verbintenissen van de drie interventieprogramma's van de Carrefour Foundation. Dit jaar steunt de Carrefour Foundation in België Farming for Climate. Zij helpen landbouwers over te schakelen op agro-ecologische landbouw.  

Farming for Climate bestaat uit acht vrijwillige “impactondernemers” die allemaal dezelfde ambitie hebben: bijdragen aan de strijd voor het klimaat door adviseurs samen te brengen met landbouwers die zich willen inzetten voor bodembehoud.

Sinds 2019 ontwikkelt de vereniging haar relaties met landbouwfederaties en -vakbonden om inzicht te krijgen en tegemoet te komen aan de behoeften van Belgische landbouwers die duurzamere praktijken willen invoeren. 

Een model van agro-ecologie: de Henricot Boerderij in Corbais in Waals-Brabant

Midden september bezochten twee teams de boerderij van Henricot in het Belgische Waals-Brabant voor een ontmoeting met Claude Henricot.

Als zoon van een landbouwer en al twintig jaar pionier op het gebied van agro-ecologie, getuigde hij van de talrijke experimenten waarmee hij vandaag zijn 125 hectare grond kan exploiteren met respect voor de bodem. Claude Henricot, landbouwkundige van opleiding, onderneemt een grondige observatie van zijn land en de natuurlijke werking ervan.

De eerste stap was stoppen met ploegen met oog op het behoud van het ecosysteem dat zichzelf kan regenereren. Claude Henricot zet zijn overgang verder door een rijk ecosysteem te re-integreren waardoor gewassen op een natuurlijke wijze agressies kunnen bestrijden: plantenhagen, bomen, bloembedden, vogelnestjes installeren, mycorrhiza... en heel gezond agronomisch systeem dat lokale mineralen bewaart en een unieke identiteit geeft aan de producten. 

Vandaag is de Henricot Boerderij er trots op dat hun land vijf keer meer wormen per vierkante meter bevat dan in de conventionele landbouw. Bovendien weren ze al vijf jaar meststoffen.

De Carrefour Foundation zal Claude Henricot steunen om de kennis en de machines te verwerven die hem in staat stellen de techniek van direct zaaien onder plantenbedekking toe te passen. Deze techniek bestaat erin een gewas te zaaien zonder eerst te ploegen. Daarnaast zal hij ook zijn vaardigheden in de boslandbouw verder ontwikkelen.Tot slot wil Claude Henricot zijn kennis graag met zo veel mogelijk mensen delen en gaat hij opleidingen aanbieden aan Belgische universiteiten en aan landbouwers die aan het omschakelen zijn. 

Contacteer ons
Aurélie Gerth Woordvoerster - Porte-parole, Carrefour
Aurélie Gerth Woordvoerster - Porte-parole, Carrefour
Over Carrefour België

In België telt Carrefour 786 winkels, die in verschillende formaten bestaan : de Hypermarkten Carrefour, de Carrefour Market supermarkten, de Carrefour Express buurtwinkels en 230 afhaalpunten Carrefour Drive. 

Door de klanten haar topprioriteit te maken, wil Carrefour partner zijn van hun dagelijkse leven. Daarom biedt Carrefour hen een ruime keuze van producten en diensten aan, tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inbreng van meer dan 11.300 gemotiveerde medewerkers. 

Carrefour heeft nieuwe oplossingen via verschillende kanalen ontwikkeld om aan de nieuwe consumptiepatronen te voldoen en om de boodschappen van haar klanten te vergemakkelijken. De klanten kunnen nu hun boodschappen online doen op de website en de Carrefour Belgium App, op ShipTo of via Uber Eats. Ze kunnen hun boodschappen thuis ontvangen of in één van de 230 Drive afhaalpunten.

Door het programma Act For Food, is de ambitie van Carrefour de leider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. De groep neemt concrete acties om het milieu te beschermen en om voedingsmiddelen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen. 

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, één van de belangrijkste food retailers ter wereld met meer dan 321.000 medewerkers. Met een omzet van bijna 80,7 miljard euro in 2019, telt Carrefour nu 12 200 winkels in meer dan 30 landen. 

Voor meer informatie : https://newsroom.carrefour.eu (newsroom), https://www.carrefour.eu/nl.html, of om ons op LinkedIn te volgen : @CarrefourBelgium.