Skip to Content
De producenten uit je buurt bij Carrefour: authentieke Belgische producten van kleine producenten in een straal van 40 kilometer

De producenten uit je buurt bij Carrefour: authentieke Belgische producten van kleine producenten in een straal van 40 kilometer

  • De producenten uit je buurt zijn afkomstig van kleine producenten die binnen 40 kilometer van elke winkel gevestigd zijn

  • Carrefour engageert zich tegenover de producenten via een charter (rechtstreekse relatie, volumes op het tempo van de producent, geen exclusiviteitsclausule, eerlijke aankoopprijs en snelle betaling)

  • Carrefour brengt meer dan 12.000 lokale producten van meer dan 800 kleine producenten op de markt

Evere, 28 september 2021 - Streekproducten worden "producten uit je buurt" producten bij Carrefour. De lokale producten, die 10 jaar geleden in de winkels werden geïntroduceerd, maken integraal deel uit van de strategie van Carrefour om een Belgisch en lokaal assortiment aan te bieden en om zo dicht mogelijk in de buurt in te kopen. Carrefour zet zich via het korte circuit in voor lokale producten en positioneert zich op de Belgische markt als de detailhandelaar die het grootste aandeel aan lokale producten aanbiedt.

Ontmoeting met plaatselijke producenten om hun producten uit je buurt te ontdekken

De komende twee weekenden organiseren de Carrefour-winkels ontdekkingsdagen om de klanten de gelegenheid te geven deze producten te proeven en kennis te maken met plaatselijke producenten uit hun regio die hun producten bij Carrefour verkopen.

Deze proeverijen zullen plaatsvinden op vrijdag 1, zaterdag 2, vrijdag 8 en zaterdag 9 oktober 2021 in alle Carrefour hypermarkten in België.

Producenten uit je buurt

Lokaal heeft geen duidelijke definitie zoals dat wel het geval is voor biologische producten. Daarom heeft Carrefour het lokale gedefinieerd op basis van verschillende criteria. In samenwerking met de universiteit van Gembloux werd enkele jaren geleden een product als lokaal gedefinieerd als het afkomstig is uit een straal van 40 km rond een winkel. Het streekproduct is dus niet alleen het Belgische product, maar komt ook uit de streek zelf. De boerderijen zijn klein, met niet meer dan 10 werknemers. Het doel is authentieke producten van kleine plaatselijke landbouwbedrijven aan te bieden, die gewoonlijk niet in supermarkten worden verkocht. 

De producenten staan in direct contact met de winkel, het is een kort circuit zonder tussenpersonen, dat niet via centrale inkoopkantoren loopt.

Carrefour is in 2012 begonnen met de ontwikkeling van lokale producten. Momenteel werkt het bedrijf samen met meer dan 800 lokale producenten en biedt het meer dan 12.000 lokale producten aan in alle Carrefour-winkels in België. 

‘Local’ groeit elk jaar, met een jaarlijkse groei van 20%, wat bewijst dat de klanten de producten waarderen. De ontwikkeling van lokale producten houdt rechtstreeks verband met de groeiende vraag van de klanten.

Een handvest met 7 verbintenissen van Carrefour ten aanzien van lokale producenten

Het is de bedoeling een kort circuit op te zetten dat duurzaamheid en plaatselijke producenten respecteert. Als kleinhandelaar stelt Carrefour zich ten dienste van de plaatselijke producenten.

Daartoe heeft Carrefour een handvest opgesteld (volledige versie beschikbaar hier: https://www.carrefour.be/fr/mieux-manger/actualites/carrefour-soutient-les-producteurs-locaux.html  ) dat de samenwerking met lokale producenten regelt. Dit handvest impliceert de volgende verbintenissen van Carrefour ten aanzien van de producent:

  • Een rechtstreekse band tussen de producent en de winkel: de producenten staan in rechtstreeks contact met de winkels waaraan zij leveren, hun producten gaan niet via het centrale kantoor van Carrefour. Als de producent groeit en meer winkels wil bevoorraden en dus verder gaat dan de 40 km-perimeter, gaat hij deel uitmaken van de Belgische productcategorie, die dan het hele land bestrijkt zonder enige afstandsbeperking.

  • Geen onderhandeling over de door de producent gevraagde prijs: de producent krijgt de prijs die hij vraagt.

  • Geen enkele volume verbintenis wordt gevraagd van de producent, die de winkel bevoorraadt volgens zijn capaciteit en seizoensgebondenheid.

  • Carrefour vraagt de producent geen exclusiviteit te hebben en te garanderen dat Carrefour niet meer dan 20% van de omzet van de producent vertegenwoordigt.

Als u als journalist meer wilt weten over de organisatie van proeverijen in winkels bij u in de buurt, kunt u een e-mail sturen naar het volgende adres: press_be@carrefour.com 

Contacteer ons
Aurélie Gerth Woordvoerster - Porte-parole, Carrefour
Aurélie Gerth Woordvoerster - Porte-parole, Carrefour
Over Carrefour België

In België telt Carrefour 786 winkels, die in verschillende formaten bestaan : de Hypermarkten Carrefour, de Carrefour Market supermarkten, de Carrefour Express buurtwinkels en 230 afhaalpunten Carrefour Drive. 

Door de klanten haar topprioriteit te maken, wil Carrefour partner zijn van hun dagelijkse leven. Daarom biedt Carrefour hen een ruime keuze van producten en diensten aan, tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inbreng van meer dan 11.300 gemotiveerde medewerkers. 

Carrefour heeft nieuwe oplossingen via verschillende kanalen ontwikkeld om aan de nieuwe consumptiepatronen te voldoen en om de boodschappen van haar klanten te vergemakkelijken. De klanten kunnen nu hun boodschappen online doen op de website en de Carrefour Belgium App, op ShipTo of via Uber Eats. Ze kunnen hun boodschappen thuis ontvangen of in één van de 230 Drive afhaalpunten.

Door het programma Act For Food, is de ambitie van Carrefour de leider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. De groep neemt concrete acties om het milieu te beschermen en om voedingsmiddelen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen. 

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, één van de belangrijkste food retailers ter wereld met meer dan 321.000 medewerkers. Met een omzet van bijna 80,7 miljard euro in 2019, telt Carrefour nu 12 200 winkels in meer dan 30 landen. 

Voor meer informatie : https://newsroom.carrefour.eu (newsroom), https://www.carrefour.eu/nl.html, of om ons op LinkedIn te volgen : @CarrefourBelgium.