Delen:

Een unieke viskwekerij in de wereld: De Omegabaars van Kwaliteitsketen Carrefour

  • De Omegabaars is afkomstig van een duurzame en ecologisch verantwoorde Belgische aquacultuur

  • Een revolutionair alternatief: deze vis wordt gevoed met 100% plantaardig voer

  • Van nature rijk aan Omega 3 en smakelijk

Evere 9 mei 2022 - Carrefour zet zich al enkele jaren in tegen overbevissing. De keuze om de Omegabaars op te nemen in haar vis gamma was dus vanzelfsprekend. De Omegabaars van Kwaliteitsketen Carrefour is verkrijgbaar in drie referenties: de klassieke hele zeebaars, de filet en de gerookte Omegabaars. Deze vis heeft milieuvriendelijke productiekenmerken: hij is afkomstig van Belgische en duurzame aquacultuur. Hij profiteert van een gezonde, plantaardige voeding, wordt gekweekt zonder antibiotica en is rijk aan Omega 3. 

De Omegabaars van Kwaliteitsketen Carrefour is revolutionair en behoudt de biodiversiteit

De oceanen bedekken 70% van onze planeet en spelen een essentiële rol in het bestaan van de mens en de biodiversiteit. Opwarming van de watertemperatuur in combinatie met de gevolgen van overbevissing, zeeverontreiniging en ‘plastic soep’ leiden tot een erosie van de mariene biodiversiteit. Hoe kunnen we dit zeer actuele probleem aanpakken? Een ingenieuze oplossing is bedacht door Stijn Van Hoestenberghe, die de kweek van Omegabaars heeft ontwikkeld: de vis van de toekomst. Dit lokale en Belgische alternatief is revolutionair door de 100% plantaardige voeding en het circulaire gebruik van regenwater. Omegabaars maakt deel uit van de Kwaliteitsketen Carrefour, een ecologisch verantwoorde productie.

Een visboerderij uniek in de wereld

Dierenwelzijn is geen loos begrip in de visboerderij waar de Omegabaars van Kwaliteitsketen Carrefour wordt gekweekt. De vis groeit inderdaad op in gecontroleerde omstandigheden en krijgt dus geen giftige stoffen binnen. Het visvoer van de Omegabaars bestaat vooral uit granen en oliehoudende zaden en bevat geen vismeel of visolie. Enkel 100% plantaardige grondstoffen worden gebruikt, zoals maïs, lijnzaad en zee-algen.

Sinds enkele jaren zocht de producent de mogelijke koppeling tussen glastuinbouw en viskwekerij. De visboerderij heeft samen met een naburige tomatenkwekerij een ecologisch recirculatiesysteem uitgewerkt.

Dit systeem gebruikt een zuiveringssysteem dat het water constant filtert. Het water is de regen die op de tomatenserres valt naast de boerderij. Het gaat naar de kweekbakken en wordt vervolgens gezuiverd. De reststoffen worden gebruikt om de tomatenplanten te bemesten. De biologische filters garanderen een antibiotica- en hormoonvrije teelt. Dat resulteert in een gesloten en circulair systeem zonder enige impact op de natuur.

Een ambachtelijk rookproces

Het familiebedrijf rookt sinds 1979 de Omegabaars warm en op natuurlijke wijze op eiken- en beukenhout, waardoor de vis een delicaat houtaroma krijgt. Het roken gebeurt in twee fasen. De vis wordt gepekeld en blijft slechts een paar uur in een zoutbad. Vervolgens wordt hij uit het bad genomen en rust hij voordat hij in de rookruimte geplaatst wordt. De gerookte Omegabaars wordt verkregen na roken bij 75 tot 80 ° C met fijn beuken- en eikenhout. Hij wordt warm gerookt op de huid omdat dit een belangrijke functie heeft: het houdt vocht in het product en voorkomt dat het uitdroogt. Deze techniek houdt de vis soepel en maakt hem gemakkelijk te snijden.

Kwaliteitsketen Carrefour


Het label van de Kwaliteitsketen Carrefour is gebaseerd op 3 belangrijke principes:

  1. Het respect voor de klant door kwaliteit te bieden tegen een betaalbare prijs;

  2. Het respect voor de producent door een duurzaam partnerschap;

  3. Het respect voor dieren en het milieu, dankzij zeer strikte normen.

Op deze manier creëert Carrefour waarde voor de hele keten, biedt een duurzaam alternatief en kwaliteit voor de pluimveesector en vecht tegen de devaluatie van landbouwproducten.

Indien u meer informatie wenst over de Kwaliteitsketen Carrefour, kan u deze vinden op onze website: https://www.carrefour.be/nl/beter-eten/producten/kwaliteitsketen.html  

Aurélie Gerth

Woordvoerster, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

In België telt Carrefour 786 winkels, die in verschillende formaten bestaan : de Hypermarkten Carrefour, de Carrefour Market supermarkten, de Carrefour Express buurtwinkels en 230 afhaalpunten Carrefour Drive. 

Door de klanten haar topprioriteit te maken, wil Carrefour partner zijn van hun dagelijkse leven. Daarom biedt Carrefour hen een ruime keuze van producten en diensten aan, tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inbreng van meer dan 11.300 gemotiveerde medewerkers. 

Carrefour heeft nieuwe oplossingen via verschillende kanalen ontwikkeld om aan de nieuwe consumptiepatronen te voldoen en om de boodschappen van haar klanten te vergemakkelijken. De klanten kunnen nu hun boodschappen online doen op de website en de Carrefour Belgium App, op ShipTo of via Uber Eats. Ze kunnen hun boodschappen thuis ontvangen of in één van de 230 Drive afhaalpunten.

Door het programma Act For Food, is de ambitie van Carrefour de leider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. De groep neemt concrete acties om het milieu te beschermen en om voedingsmiddelen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen. 

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep. Met een multi-format netwerk van meer dan 13.000 winkels in meer dan 40 landen is de Carrefour Groep een van 's werelds grootste food retailers. Carrefour behaalde in 2021 een omzet van 81,2 miljard euro. Zijn netwerk van geïntegreerde winkels biedt werk aan meer dan 320.000 mensen die ertoe bijdragen dat Carrefour wereldleider wordt in de overgang naar voeding voor iedereen, door elke dag kwaliteitsvoeding aan te bieden, overal toegankelijk en tegen een redelijke prijs. In totaal werken er wereldwijd meer dan 500.000 mensen onder de vlag van Carrefour.

Voor meer informatie : https://newsroom.carrefour.eu (newsroom), https://www.carrefour.be/nl.html, of om ons op LinkedIn te volgen : @CarrefourBelgium.

carrefour.eu