Extra transparantie voor gezondere keuzes: Carrefour België informeert over toegevoegde suikers in eigen producten
9 september 2025
Zaventem, 9 september 2025 – Carrefour België zet een nieuwe stap in haar strategie rond voedingstransparantie. Zo vermeldt de winkelketen voortaan ook het gehalte toegevoegde suikers op haar huismerkproducten – als aanvulling op de wettelijk verplichte vermelding van het totale suikergehalte op voorverpakte voeding.
De extra informatie is vanaf vandaag beschikbaar via de website en mobiele app van Carrefour en ook via de open databank Open Food Facts. Klanten krijgen zo meer inzicht in hun voeding om bewustere en gezondere keuzes te maken. Tegelijk is het initiatief een strategische hefboom om het gehalte toegevoegde suikers in Carrefour-producten stelselmatig verder te verlagen.

Heldere aanbevelingen, vrijwillig engagement
Volgens de aanbevelingen van de Hoge Gezondheidsraad is het vooral belangrijk om toegevoegde suikers te beperken in een evenwichtige voeding – en dus niet per se de suikers die van nature aanwezig zijn in pakweg fruit of melk. Binnen de EU is het echter niet verplicht om dat onderscheid te maken op verpakkingen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS of verschillende landen in Latijns-Amerika.
Carrefour België kiest er daarom bewust voor om deze informatie vrijwillig en transparant te delen op de productpagina’s van het merendeel van haar huismerkproducten via haar website en app. De info staat ook op Open Food Facts – een databank waar Carrefour al langer actief gegevens publiceert. Op de fysieke verpakkingen blijft voorlopig alleen het totale suikergehalte vermeld, zoals wettelijk bepaald.
165 ton minder suiker tegen eind 2026
Dit initiatief stopt niet bij transparant informeren: Carrefour past ook haar recepten aan. Sinds 2022 heeft de retailer al 110 ton toegevoegde suikers uit haar huismerkproducten gehaald. Doel: tegen eind 2026 in totaal 165 ton minder, zonder in te boeten op smaak of kwaliteit.
Klantgericht en maatschappelijk engagement
De keuze voor nog meer transparantie past in het bredere Act For Food-programma van Carrefour. Onder de noemer ‘We hebben allemaal recht op het beste, voor de beste prijs’ engageert de retailer zich zo al jaren voor een duurzame voedseltransitie die ‘goed eten’ voor iedereen toegankelijker maakt.
Bovendien komt Carrefour met dit initiatief tegemoet aan een maatschappelijke evolutie. Uit recent onderzoek van Food In Action blijkt dat er almaar meer vraag is naar gedetailleerde informatie over toegevoegde suikers. Zo vindt 82% van de Franstalige en 79% van de Nederlandstalige voedingsprofessionals in België dat deze info hun patiënten helpt om gezondere keuzes te maken.