Gezonde keuzes in de winkel: Carrefour België speelt in op de nieuwe Nutri-Score en verbetert haar producten

Zaventem, 4 april 2025 - De Nutri-Score, het voedingslabel dat consumenten helpt om gezonde keuzes te maken, kreeg een update. Daarmee sluit het beter aan bij de huidige voedingsaanbevelingen. Carrefour België hanteert de Nutri-Score al vanaf de start en stemt de verpakkingen van haar producten geleidelijk op de nieuwe versie af. Bovendien zal de winkelketen ook tientallen producten aanpassen om hun voedingsprofiel te verbeteren. Een logische zet binnen het Act For Food-programma, waarmee Carrefour zich engageert voor een toegankelijke voedseltransitie.

Nieuwe berekeningsmethode

De Nutri-Score vergelijkt de samenstelling van producten binnen dezelfde categorie, aan de hand van 5 kleuren en 5 letters (van A tot E). Zo vergelijk je bijvoorbeeld ontbijtrepen met andere ontbijtrepen – niet met pakweg yoghurt of frisdrank. Een reep met score A is dus gezonder dan eentje met D, maar niet per se gezonder dan yoghurt met score C.

De vernieuwde Nutri-Score rekent strenger af op suiker, zout en verzadigde vetten, en beloont net iets meer vezels, fruit en groenten, peulvruchten en eiwitten. Daardoor verandert de score van 35% van de Carrefour-producten. In 5% van de gevallen leidt dat tot een betere score, terwijl 30% een minder goede score zou krijgen.

Samenstelling van 30 producten verbeterd

Carrefour onderneemt actie voor die 30% producten. Dertig producten – zoals soepen, sauzen, vleeswaren, maaltijdsalades en desserts – kregen al een nieuwe samenstelling. Zo kunnen ze hun Nutri-Score behouden of zelfs verbeteren. Bij de wijzigingen focust de retailer op vijf mogelijke pistes: minder zout, minder suiker, minder verzadigde vetten, meer vezels en/of meer groenten of peulvruchten.

Alle productaanpassingen worden getest in 3 stappen: een blinde smaaktest, een intern panel met chefs en voedingsexperts, en een extern consumentenpanel. Alleen producten die de drie proeven doorstaan, komen in de winkelrekken terecht.

Engagement op de lange termijn

De inspanningen van Carrefour dateren niet van gisteren. Al jarenlang werkt de retailer samen met leveranciers en diëtisten om stap voor stap het aanbod gezonder te maken. En dat met duidelijke resultaten: tussen 2022 en 2024 verwerkte Carrefour België al 97 ton minder suiker en 15 ton minder zout in haar producten.

De nieuwe Nutri-Scores verschijnen geleidelijk op de verpakkingen. Dat gebeurde al bij 50% van de betrokken producten die al vóór 2024 bestonden. Oude verpakkingen worden eerst opgebruikt om verspilling te vermijden. Daarvoor heeft de federale overheid een overgangsperiode tot eind 2025 voorzien. Nieuwe producten die sinds 2024 zijn ontwikkeld, dragen wel al het nieuwe label.

Ook op de website en in de nieuwe app van Carrefour springt de Nutri-Score in het oog. Klanten kunnen via beide kanalen eenvoudig filteren op Nutri-Score. Carrefour schreef bovendien haar leveranciers van nationale merken aan om hen te informeren dat de winkelketen vanaf dit najaar ook de Nutri-Score van hun producten zal beginnen vermelden op haar website.

“De nieuwe Nutri-Score is strenger, maar ook eerlijker. Het systeem labelt producten niet als ‘goed’ of ‘slecht’ voor de gezondheid, maar maakt het makkelijker om binnen eenzelfde productcategorie te vergelijken. Zo kunnen consumenten bewustere keuzes maken en gezonder eten. Bij Carrefour België zien we de nieuwe Nutri-Score dan ook als een kans om ons aanbod stap voor stap te verbeteren – evenwichtiger, zonder in te boeten op smaak.” – Christelle Tchonang Ponka, Food Quality & Sustainable Development Manager bij Carrefour België.

Siryn Stambouli

Siryn Stambouli

Woordvoerder, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

Carrefour België is een toonaangevende supermarktketen met meer dan 700 winkels - de Carrefour Hypermarkten, de supermarkten Carrefour Market en de Carrefour Express buurtwinkels - en 180 Carrefour Drive afhaalpunten. Carrefour biedt haar klanten in de fysieke winkels en online een ruime keuze aan producten en diensten tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inzet van meer dan 16.000 gemotiveerde collega's. Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, een van 's werelds grootste food retailers, met 14.000 winkels in meer dan 40 landen. Bezoek voor meer informatie onze mediaroom https://newsroom.carrefour.eu, onze website https://www.carrefour.be/nl.html, of LinkedIn @CarrefourBelgium.