Goed weer stimuleert verkoop seizoensproducten

Carrefour legt uit hoe het haar organisatie aanpast om haar klanten de best mogelijke service te bieden

Zaventem, 16 juni 2023 - Als de thermometer meer dan 3 dagen op een rij 30 graden aanduidt, schiet de verkoop omhoog. Het is natuurlijk niet verwonderlijk dat de verkoop van ijs, zonneproducten en ventilatoren de hoogte in gaat. Maar er zijn ook meer verrassende verkopen.

Explosie in seizoensverkopen

Alleen al op maandag 12 juni, toen de temperatuur 32° was, verkochten de Carrefour hypermarkten bijna 1.000 ventilatoren. Dat is bijna evenveel als de hele week ervoor. Carrefour noteerde een meer dan verdubbeling van de ijsverkoop en de verkoop van zonneproducten steeg met 70%.

Enkele andere voorbeelden van producten waarvan de verkoop enorm is gestegen: 

  • Ingeblikte vis: + 60%

  • Water en vers sap: + 50%

  • Kant-en-klare dranken: + 40%

  • Alcoholvrije dranken: + 30%

  • Aperitieven en bier: + 30%

  • Vruchtensappen: + 30%

 

Wanneer een supermarkt wordt geconfronteerd met hittepieken, past het de hele organisatie aan

De hele logistieke keten en aankoop steken een tandje bij. Zodra het warme weer wordt aangekondigd, wordt er in de depots meer stock voorzien van bepaalde producten die dan snel naar de winkels kunnen.

Want daar veranderen de schappen. In de kaasafdeling worden bijvoorbeeld alle wintercategorieën zoals kaas voor raclette en fondue verwijderd, zodat er meer ruimte overblijft voor zomerkazen zoals mozzarella, feta en burrata. In diepvriesproducten maken pizza's en andere wintermaaltijden plaats voor de ijsafdeling, die wordt uitgebreid. Hetzelfde geldt voor verse producten in de slagerijafdeling, waar wintervlees plaats maakt voor BBQ-producten. En in het promotiegedeelte, bij de winkelingangen, nemen vloeistoffen een groot deel van de beschikbare ruimte in beslag.

De hitte heeft ook een impact op de aanvulling van de rekken. Schappen die normaal gezien één keer per dag gevuld worden, zoals diepvriesproducten en water, moeten nu meerdere keren per dag gevuld worden om aan de vraag te kunnen voldoen. 

De winkel moet ook zijn organisatie herzien. Met het warme weer hebben klanten de neiging om 's ochtends vroeg en 's avonds net voor sluitingstijd te komen, wanneer ze niet meer van het mooie weer genieten. De beschikbaarheid van winkelmedewerkers wordt aangepast om de klanten op de juiste momenten te kunnen helpen en bijvoorbeeld het afrekenen vlot te laten verlopen.

Bij warm weer moet ook de koudeketen behouden blijven. Dat gebeurt van bij de levering uit de depots tot het uitstallen in de winkels. De koelkasten draaien dan ook op volle toeren.

En om ervoor te zorgen dat de medewerkers dit allemaal kunnen volhouden, wordt de airco op de juiste temperatuur gezet, en staat er water klaar.

Om haar winkels van maandag tot zondag klaar te hebben voor haar klanten, past Carrefour zich dus op verschillende niveaus aan.

Siryn Stambouli

Siryn Stambouli

Spokesperson, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

Carrefour België is een toonaangevende supermarktketen met meer dan 700 winkels - de Carrefour Hypermarkten, de supermarkten Carrefour Market en de Carrefour Express buurtwinkels - en 180 Carrefour Drive afhaalpunten. Carrefour biedt haar klanten in de fysieke winkels en online een ruime keuze aan producten en diensten tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inzet van meer dan 11.000 gemotiveerde medewerkers. Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, een van 's werelds grootste food retailers, met 14.000 winkels in meer dan 40 landen. Bezoek voor meer informatie onze mediaroom https://newsroom.carrefour.eu, onze website https://www.carrefour.be/nl.html, of LinkedIn @CarrefourBelgium.