Hoe typisch Belgisch eten we? Carrefour België lanceert Iedereen Belgetariër in 3, 2, 1!
11 juni 2025
Zaventem, 11 juni 2025 – Wat is typisch Belgisch? Carrefour België dook in eigen verkoopcijfers en andere bronnen om voorkeuren, verschillen en verschuivingen bij consumenten in kaart te brengen. Perfecte timing, want met de nieuwe campagne ‘Iedereen Belgetariër in 3, 2, 1!’ wil de winkelketen tonen dat lokale producten kopen niet duur hoeft te zijn. Zo onderstreept Carrefour haar ambitie om iedereen te helpen om beter, lokaler en voordeliger te eten.

Minder tot zonder, en met meer power
Vier productcategorieën liggen volgens onderzoeksbureau Nielsen steeds vaker in de Belgische winkelkarren – een trend die Carrefour ook in haar eigen cijfers vaststelt.
Vleesvervangers
Vlees blijft sterk overheersen in België, maar veggie valt almaar meer in de smaak. Carrefour verkoopt bijvoorbeeld 40% meer vleesvervangers dan 10 jaar geleden.
| Alcoholvrije bieren, cocktails en aperitieven
De verkoop van alcoholvrije alternatieven stijgt elk jaar. Zo verkocht Carrefour 10% meer alcoholvrije wijnen in 2024 dan het jaar ervoor.
|
Proteïneboosters
Proteïnerijke producten zitten in de lift. Denk aan yoghurt en mueslirepen met toegevoegde eiwitten.
| Energy drinks
Niet alleen in België, in heel Europa zijn energiedranken aan een opmars bezig: goed voor een verdubbeling in zes jaar. Ook de cijfers van Carrefour volgen die Europese trend.
|
Liefde voor lokaal en Belgische bodem
Volgens onderzoek van Sciensano zet 71% van de Belgische volwassenen ‘lokale productie’ in zijn top-5 aankoopcriteria voor voeding. En de data van Nielsen bevestigen dat:
- Meer dan 1 op de 3 chocoladeproducten en 1 op de 2 speculooskoeken in de winkelkar zijn van Belgische makelij.
- Belgische watermerken winnen terrein, goed voor ruim 20% van het marktvolume.
- Het meestverkochte pastamerk is niet Italiaans maar Belgisch: Soubry.
Ook de klanten van Carrefour België hebben een voorliefde voor lokaal. Carrefour-producten met Belgische herkomst – onder de naam De Belgen – groeiden met bijna 7% in verkoopvolume het voorbije jaar. Belgische merkproducten gaan eveneens vlot over de toonbank: goed voor een omzetstijging van 18% het voorbije jaar.
België, een land van (regionale) smaken
Naast de gedeelde trends zijn er ook opvallende verschillen per regio in België. Enkele uitschieters:
- meer dieetproducten, margarine en koffie in Vlaanderen
- meer verse sappen en rijst in Brussel
- meer slagroom, boter en bereide gerechten in blik in Wallonië
Doordacht engagement
Met haar uitgebreide aanbod speelt Carrefour doordacht in op deze en andere trends in de Belgische winkelkar. Dat is geen toeval: via het Act For Food-programma zet de retailer zich al jaren in voor een duurzame en toegankelijke voedseltransitie. Belgische en lokale producten en duurzaam geteelde producten van Kwaliteitsketen Carrefour vormen daarbij strategische pijlers. Ook voor het maken van haar eigen Carrefour-producten verkiest de retailer de Belgische landbouw en productie.
De campagne ‘Iedereen Belgetariër in 1, 2, 3!’ zet die producten bovendien in de kijker – zowel in de winkelrekken als online – en legt daarbij extra nadruk op hoe toegankelijk ze zijn.
“Al 25 jaar speelt Carrefour een sleutelrol in de ondersteuning van de Belgische landbouw- en voedingssector. Lokaal eten betekent onze economie en onze lokale productie steunen, en onze voedselonafhankelijkheid verdedigen. Dankzij langdurige partnerschappen met lokale producenten en concrete initiatieven bewijzen we dat een meer lokale, duurzame en toegankelijke voeding voor iedereen mogelijk is,” Geoffroy Gersdorff, CEO van Carrefour België.