Primeur in België: Carrefour voltooit de digitale transformatievan haar HR-processen

  • Carrefour digitaliseert al haar HR-processen

    • Implementatie van een nieuwe loonmotor

    • Digitale badging voor winkelpersoneel

    • Gebruik van Succes Factors en uitbreiding van elektronische loonstroken

Zaventem, 7 februari 2023 - Carrefour lanceert voor het eerst in België digitale badging in winkels. De tijd van papieren tijdkaarten en het handmatig tellen van kaarten door managers is voorbij. Winkelmedewerkers kunnen voortaan via een smartphone snel hun aankomst-, vertrek- en pauzetijden doorgeven. Dit nieuwe systeem is ingevoerd voor alle 9.000 winkelmedewerkers van Carrefour in België.

Minder administratieve rompslomp en meer tijd voor taken met toegevoegde waarde

Er zijn veel voordelen: minder administratief werk, minder fouten, nauwkeurigere informatie, visualisering van gegevens in real time, gemakkelijkere analyse. Een ander groot voordeel is dat digitale badging de tijd van managers vrijmaakt, zodat zij hun activiteit kunnen besteden aan taken met een hogere toegevoegde waarde: ondersteuning en begeleiding van hun teams.

Dit systeem, dat in alle winkels gestandaardiseerd is, zorgt voor meer billijkheid doordat voor alle werknemers dezelfde regels gelden.

Naima Gharbi, medewerkster onthaal bij de Carrefour Hypermarkt in Evere, is enthousiast: "Het systeem is nu een week actief. Wij ontvingen folders en een mededeling via Workplace (het door Carrefour gebruikte sociale bedrijfsnetwerk) waarin de werkwijze in detail werd uitgelegd. De toepassing is gemakkelijk te gebruiken en intuïtief. Proberen is adopteren!

Carole Delava, People Solution & Projects Director, verantwoordelijk voor het project in het Service Center in Zaventem, benadrukt: "Het was de samenwerking tussen alle afdelingen en met onze partners vanaf het begin van het project die het tot een succes maakte: HR, IT en Finance werkten hand in hand om dit project te realiseren. Ook onze partners zoals Partena en Doccle hebben ons met hun expertise bijgestaan. We hebben efficiënte systemen ingevoerd die er onder meer voor zorgen dat de automatische badging en de payroll engine goed werken."

Een logische voortzetting van onze digitale transformatie: implementatie van Succes Factors voor onze HR-processen, nieuwe payroll engine in de cloud, digitale badging en elektronische loonstroken

De digitalisering van de badging maakt deel uit van een breder transformatieproject. De afgelopen vier jaar heeft Carrefour haar HR-processen geleidelijk gedigitaliseerd.

In maart 2020 heeft Carrefour na twee jaar ontwikkeling Success Factors geïmplementeerd. Dit platform maakt het beheer mogelijk van alle HR-processen voor werknemers op het hoofdkantoor en in de winkels. Zo worden vanaf de aanwerving en het inwerken in de nieuwe functie alle HR-stappen van de werknemer in de tool beheerd: jaarlijkse beoordeling, vaststelling van doelstellingen, beheer van beloning en voordelen. Alle HR-documenten zijn nu digitaal. 

Elke werknemer heeft een profiel dat hij of zij kan beheren volgens zijn of haar persoonlijke situatie, door nuttige bewijsstukken toe te voegen, bijvoorbeeld bij een verhuizing, een huwelijk of een nieuw kind ten laste. Deze informatie, die een impact kan hebben op de verloning van de werknemer, kan rechtstreeks worden geregistreerd en wijzigingen worden automatisch berekend via de interne loonmotor van Carrefour.

Het bedrijf heeft als eerste in België een eigen payroll engine in de cloud. Het maakt een betere reactiviteit mogelijk in geval van aanpassingen of wijzigingen. Zo is het nu mogelijk om eventuele fouten direct te corrigeren in plaats van te wachten tot het einde van een maand, zoals voorheen het geval was.

Op termijn wil Carrefour haar werknemers ook aanmoedigen om hun loonfiches uitsluitend digitaal te ontvangen, via het Doccle-platform. Dit zal ook helpen de koolstofvoetafdruk te verminderen en de gegevens elektronisch te archiveren zodat ze gemakkelijk kunnen worden geraadpleegd.

Aurélie Gerth

Aurélie Gerth

Woordvoerster, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

Carrefour België is een toonaangevende supermarktketen met meer dan 700 winkels - de Carrefour Hypermarkten, de supermarkten Carrefour Market en de Carrefour Express buurtwinkels - en 180 Carrefour Drive afhaalpunten. Carrefour biedt haar klanten in de fysieke winkels en online een ruime keuze aan producten en diensten tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inzet van meer dan 11.000 gemotiveerde medewerkers. Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, een van 's werelds grootste food retailers, met 14.000 winkels in meer dan 40 landen. Bezoek voor meer informatie onze mediaroom https://newsroom.carrefour.eu, onze website https://www.carrefour.be/nl.html, of LinkedIn @CarrefourBelgium.