Carrefour maakt hypermarkt Oudergem toegankelijker voor slechtzienden met technologische oplossing

Oudergem, 27 mei 2024 – Carrefour België zet een nieuwe standaard in toegankelijkheid en inclusiviteit met de introductie van een innovatief systeem voor slechtzienden in haar hypermarkt in Oudergem. Deze unieke oplossing, een primeur in België en Europa, werd vandaag in de praktijk getest in het gezelschap van Carrefour-klanten met een visuele beperking. Tekenden ook present: Geoffroy Gersdorff, CEO van Carrefour België, Karine Lalieux, federaal minister van Pensioen, Sociale Integratie, Armoedebestrijding en Personen met een handicap, en Gwendolyn Rutten, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen. 

Geavanceerde technologieën voor een toegankelijke winkelvloer

Het innovatieve systeem combineert twee geavanceerde technologieën – Virtuoz en NaviLens – om klanten met een visuele beperking zelfstandig en zonder hindernissen te helpen winkelen. Virtuoz is een voel- en hoorbare kaart die bij de ingang van de winkel wordt geplaatst, waardoor slechtzienden eenvoudig de lay-out van de winkel leren kennen.

NaviLens maakt gebruik van slimme QR-codes die tot op 20 meter afstand en binnen de 3 milliseconden detecteerbaar zijn via een speciale app. Zo is de technologie in staat om blinden en slechtzienden vlot en veilig door de winkel te begeleiden naar de producten van hun keuze, en om hen de weg te wijzen naar de gangpaden, kassa’s en andere diensten. De QR-codes bieden bovendien toegankelijke informatie over ruim 1.700 producten en prijzen in de winkel. 

Deze video toont hoe het innovatieve systeem concreet werkt : https://www.youtube.com/watch?v=6a1myQRwgMA.

Solidaire afronding van 27 mei tot 8 juni

Van 27 mei tot 8 juni 2024 organiseert Carrefour een Solidaire afronding in de hypermarkt van Oudergem ten voordele van Eqla. De organisatie zal de opbrengst gebruiken om slechtzienden nieuwe technologieën aan te leren.

Samenwerking en trainingen voor optimale ondersteuning

Het vernieuwende systeem in Oudergem kwam er dankzij een hechte samenwerking tussen Carrefour, technologiespeler Seedgrowth Accessibility en Eqla, een Belgische vereniging die optreedt met en voor blinden en slechtzienden. Deze samenwerking heeft onder meer geleid tot uitgebreide tests en trainingen voor deCarrefour-medewerkers, zodat zij optimaal voorbereid zijn om klanten met een visuele beperking te ondersteunen. 

Diversiteit en inclusie als beleidsfundament 

Met dit project is Carrefour niet aan haar proefstuk toe om de winkel- en de werkvloer toegankelijker te maken voor iedereen. Als onderdeel van een bredere strategie voor Diversiteit & Inclusie zagen al verschillende initiatieven het licht. De stille uren in de winkels op weekdagen tussen 14 en 16 uur zijn er bijvoorbeeld voor hypersensitieve personen en mensen met autismespectrumstoornissen. 

Voor haar medewerkers organiseert Carrefour onder meer gerichte opleidingen, rekruterings-, stage- en groeitrajecten op maat en interne sensibiliseringscampagnes. Voor dit beleid ontving de winkelketen eind april 2024 nog het diversiteitslabel van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

“In België is naar schatting 1 op de 1.000 mensen blind en 1 op de 100 slechtziend. Voor hen is zelfstandig winkelen vaak een grote uitdaging. Carrefour wil met dit pilootproject in Oudergem werk maken van concrete oplossingen voor toegankelijk winkelen. Het project maakt deel uit van onze bredere strategie voor Diversiteit & Inclusie, die focust op drie pijlers: leeftijd, gender en handicap.” Geoffroy Gersdorff, CEO van Carrefour België 
“Met dit project verhoogt Carrefour België haar inspanningen voor een inclusieve samenleving waarin iedereen meetelt. Door te focussen op de inclusie en zichtbaarheid van mensen met een beperking wil Carrefour het bewustzijn verhogen en mogelijkheden creëren die iedereen in staat stellen om ten volle bij te dragen aan de maatschappij. Het is een diepgaand engagement voor autonomie en inclusie, gericht op het omzetten van uitdagingen in kansen en het bouwen van een wereld waarin iedereen kan floreren, ongeacht zijn of haar mogelijkheden. ” Karine Lalieux, federaal minister van Pensioen, Sociale Integratie, Armoedebestrijding en Personen met een handicap 
“Iedereen verdient gelijke kansen. Carrefour België zet vandaag een belangrijke stap naar een inclusievere samenleving. Als we innovatie en vooruitgang slim inzetten, kunnen we het leven voor iedereen beter maken. Met deze toepassing worden slechtzienden geholpen om zelfstandig te winkelen. Een lovenswaardig initiatief.” ​ Gwendolyn Rutten, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen 

Over Seedgrowth Accessibility 

Seedgrowth Accessibility is een bedrijfstak van Seedgrowth die voornamelijk actief is in Zwitserland en België. De afdeling ontstond in 2021 uit het besef van de verplaatsingsproblemen die blinden en slechtzienden dagelijks ondervinden en de wens om hiervoor oplossingen te bieden. 

Meer info: https://seedgrowth-accessibility.eu 

Over Eqla 

Eqla is een Belgische vereniging die zich al sinds 1922 inzet met en voor mensen met een visuele beperking. Het doel: de sociale en professionele inclusie en zelfstandigheid van blinden en slechtzienden faciliteren – en dat van jongs af aan en in elke levensfase van hun leven. 

Eqla biedt daarbij een breed scala aan lokale diensten, waaronder persoonlijke ondersteuning, trainingen in nieuwe technologieën en culturele en vrijetijdsactiviteiten. Daarnaast zet Eqla sensibiliseringsacties op poten voor het grote publiek, de bedrijfswereld en de overheid om meer bewustzijn te creëren over de realiteit van mensen met een visuele beperking. 

Meer info: www.eqla.be 

Siryn Stambouli

Siryn Stambouli

Spokesperson, Carrefour

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

Carrefour België is een toonaangevende supermarktketen met meer dan 700 winkels - de Carrefour Hypermarkten, de supermarkten Carrefour Market en de Carrefour Express buurtwinkels - en 180 Carrefour Drive afhaalpunten. Carrefour biedt haar klanten in de fysieke winkels en online een ruime keuze aan producten en diensten tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inzet van meer dan 11.000 gemotiveerde medewerkers. Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, een van 's werelds grootste food retailers, met 14.000 winkels in meer dan 40 landen. Bezoek voor meer informatie onze mediaroom https://newsroom.carrefour.eu, onze website https://www.carrefour.be/nl.html, of LinkedIn @CarrefourBelgium.