Gezonde keuzes maken, nu nog makkelijker: Carrefour-producten ook in Open Food Facts

Zaventem, 30 april 2025 – Carrefour België voegt bijna 3.500 van haar eigen producten toe aan Open Food Facts, een online database van voedingsmiddelen. Consumenten kunnen die gegevens gebruiken om slimme voedingskeuzes te maken tijdens het winkelen. “Met dit initiatief engageren we ons voor transparantie en onderstrepen we onze keuze voor kwaliteitsproducten”, zegt Christelle Tchonang Ponka, Sustainable Development Manager.  

Meer transparantie voor bewuste keuzes  

Consumenten maken steeds vaker weloverwogen keuzes bij het vullen van hun winkelkar. Ze zoeken bewust naar producten die niet alleen gezond en kwalitatief zijn, maar bijvoorbeeld ook duurzaam of allergenenvrij zijn. Factoren zoals milieu, gezondheid en ethisch verantwoorde productieprocessen spelen dan ook een almaar grotere rol in het aankoopgedrag van de moderne consument. ​ 

Carrefour voegt daarom bijna 3.500 eigen producten toe aan Open Food Facts. Consumenten kunnen deze online voedingsmiddelendatabase gratis raadplegen, van thuis uit of door de barcode van een product in de winkel te scannen via de app van Open Food Facts. Op die manier krijgen ze gratis gedetailleerde informatie over elk product: van de ingrediënten en allergenen tot eventuele additieven en voedingslabels. ​ ​ Want naast basisinformatie berekent de Open Food Facts applicatie gratis verschillende scores: de Nutri-Score, de Green-Score en de NOVA-classificatie (de mate van bewerking van een product).

“We zijn erg blij met het engagement van Carrefour dat de Open Food Facts database in België aanzienlijk zal verrijken. Het openstellen van deze informatie komt ten goede aan een heel ecosysteem van spelers: consumenten die op zoek zijn naar gezondere, transparantere producten, onderzoekers die de impact van voeding op de gezondheid analyseren en toepassingen die onze gegevens hergebruiken om consumenten te helpen de juiste keuzes te maken”, legt Manon Corneille, hoofd relaties met fabrikanten bij Open Food Facts, uit.

Breder engagement  

De samenwerking met Open Food Facts past binnen het bredere engagement van Carrefour om de beste voedingskeuzes toegankelijk te maken voor iedereen. Zo plaatst de winkelketen al sinds het begin de Nutri-Score op de verpakkingen van haar eigen producten. ​ 

En nu de berekening van de Nutri-Score strenger is geworden, past Carrefour ook de samenstelling van verschillende producten aan – zodat ze hun Nutri-Score behouden of zelfs verbeteren. ​ 

Daarnaast kunnen klanten, zowel via de app als op de website van Carrefour, specifiek filteren op de Nutri-Score, wat de keuze voor een gezonde boodschappentas opnieuw een pak makkelijker maakt. ​ 

Over Open Food Facts  

Open Food Facts is een collaboratieve database over voedingsproducten van over de hele wereld die voor iedereen open staat. De database, die werd opgericht in 2012, bevat vandaag miljoenen producten en wordt gebruikt door consumenten, onderzoekers en ontwikkelaars van voedselblogs die informatie en transparantie zoeken en verbetering willen aanbrengen in de voedselkeuzes die we maken. ​ 


 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

Carrefour België is een toonaangevende supermarktketen met meer dan 700 winkels - de Carrefour Hypermarkten, de supermarkten Carrefour Market en de Carrefour Express buurtwinkels - en 180 Carrefour Drive afhaalpunten. Carrefour biedt haar klanten in de fysieke winkels en online een ruime keuze aan producten en diensten tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inzet van meer dan 16.000 gemotiveerde collega's. Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, een van 's werelds grootste food retailers, met 14.000 winkels in meer dan 40 landen. Bezoek voor meer informatie onze mediaroom https://newsroom.carrefour.eu, onze website https://www.carrefour.be/nl.html, of LinkedIn @CarrefourBelgium.