Delen:

Tomaten van Kwaliteitsketen Carrefour: 100% Belgisch en duurzaam

  • Resultaat van een duurzaam partnerschap met het familiebedrijf Tomato Masters

  • 100% Belgisch: gekweekt in Deinze

  • Milieuvriendelijke productiemethode

  • Geteeld in rijke, organische en 100% composteerbare substraat

Evere, 21 juni 2022 - In de maand juni zet Carrefour haar tomaten Kwaliteitsketen Carrefour,  gekweekt in een duurzaam partnerschap met het familiebedrijf Tomato Masters, in de kijker. Zoals alle producten van Kwaliteitsketen Carrefour zijn ook deze trostomaten het resultaat van een duurzame samenwerking met respect voor de landbouwer, het product en het milieu.

Een Belgisch familiebedrijf

Het familiebedrijf Tomato Masters teelt de trostomaten Kwaliteitsketen Carrefour op een duurzame manier. De serres bevinden zich in Petegem-aan-de-Leie, een deelgemeente van Deinze. De productietechnieken van de familie Vlaemynck zijn ultramodern en de productie is continu:

"Het telen van tomaten is een kwestie van precisie en vereist een zorgvuldig evenwicht tussen water, ruimte, warmte en licht. Dit geeft onze tomaten hun ideale smaak, kleur en textuur," legt Tom Vlaemynck, producent van de tomaten Kwaliteitsketen Carrefour, uit. Hij is de zoon van Dirk Vlaemynck en trad in 2010 toe tot het familiebedrijf Tomato Masters waar hij de supervisie heeft over de teelt en het energiebeleid. "Om onze impact op het milieu zo klein mogelijk te houden, hebben wij gekozen voor milieuvriendelijke oplossingen en een volledige automatisering van het bedrijf. Onze tomaten groeien in kweekzakken gevuld met substraat dat bestaat uit turf. Dat geeft een bijzonder rijke bodem, ideaal voor de tomatenteelt."

Regenwater opvangen

Maar de familie Vlaemynck gaat nog veel verder. Ze gebruiken de rijkdommen van de natuur om de natuur ook weer te beschermen.

De natuur is onze belangrijkste leverancier. Het is onze plicht die te bewaren en te beschermen. Wij hebben bijvoorbeeld beslist te investeren in een reservoir dat het regenwater opvangt dat op onze serres valt. Zo verzamelen we 750 liter water per m2 en kunnen we onze planten het jaar rond van water voorzien zonder dat daar één druppel grondwater voor nodig is. Bovendien wordt elke druppel maximaal benut dankzij onze aangepaste goten.”

En om schadelijke beestjes zoals witte vlieg te bestrijden, worden geen pesticiden ingezet maar wel milieuvriendelijke middelen.

 “Het is de natuur die ze aanpakt”, zegt Tom. “Bij het begin van het seizoen laten we natuurlijke anti-parasieten hun gang gaan, bijvoorbeeld een beestje dat ichneumon heet en zorgt dat de parasieten verdwijnen.”

Een duurzaam partnerschap met de Omegabaars van Kwaliteitsketen Carrefour

Vlakbij de tomatenkwekerij ligt de viskwekerij van de Omegabaars Kwaliteitsketen Carrefour. Deze twee producties werken samen in een revolutionair circulair watersysteem: 

  1. De tomatenserres vangen het regenwater op. Het regenwater wordt gebruikt om de bassins van de Omegabaars mee te vullen.
  2. De tomatenserres produceren warmte. De hitte wordt aangewend om het water in de bassins van de Omegabaars te verwarmen.
  3. Het visvoer is 100% plantaardig. Het bestaat vooral uit lokaal geteelde granen en zaden. De unieke voeding van de Omegabaars werd ontwikkeld aan de KU Leuven.
  4. De vissen produceren afvalwater. Het afvalwater van de Omegabaars wordt gezuiverd in rietvelden.
  5. Vissen produceren natuurlijk ook mest. De mest van de Omegabaars is zeer geschikt als bemesting voor akkers of als energiebron voor biogasinstallaties. Het nutriëntrijke overtollige water wordt gebruikt om de tomatenplanten te bemesten. De tomaten smaken gelukkig niet naar vis, maar vis is wel heel lekker met tomaten!

 

Aurélie Gerth

Woordvoerster - Porte-parole, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

In België telt Carrefour 786 winkels, die in verschillende formaten bestaan : de Hypermarkten Carrefour, de Carrefour Market supermarkten, de Carrefour Express buurtwinkels en 230 afhaalpunten Carrefour Drive. 

Door de klanten haar topprioriteit te maken, wil Carrefour partner zijn van hun dagelijkse leven. Daarom biedt Carrefour hen een ruime keuze van producten en diensten aan, tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inbreng van meer dan 11.300 gemotiveerde medewerkers. 

Carrefour heeft nieuwe oplossingen via verschillende kanalen ontwikkeld om aan de nieuwe consumptiepatronen te voldoen en om de boodschappen van haar klanten te vergemakkelijken. De klanten kunnen nu hun boodschappen online doen op de website en de Carrefour Belgium App, op ShipTo, Deliveroo of via Uber Eats. Ze kunnen hun boodschappen thuis ontvangen of in één van de 230 Drive afhaalpunten.

Door het programma Act For Food, is de ambitie van Carrefour de leider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. De groep neemt concrete acties om het milieu te beschermen en om voedingsmiddelen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen. 

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep. Met een multi-format netwerk van meer dan 13.000 winkels in meer dan 40 landen is de Carrefour Groep een van 's werelds grootste food retailers. Carrefour behaalde in 2021 een omzet van 81,2 miljard euro. Zijn netwerk van geïntegreerde winkels biedt werk aan meer dan 320.000 mensen die ertoe bijdragen dat Carrefour wereldleider wordt in de overgang naar voeding voor iedereen, door elke dag kwaliteitsvoeding aan te bieden, overal toegankelijk en tegen een redelijke prijs. In totaal werken er wereldwijd meer dan 500.000 mensen onder de vlag van Carrefour.

Voor meer informatie : https://newsroom.carrefour.eu (newsroom), https://www.carrefour.be/nl.html, of om ons op LinkedIn te volgen : @CarrefourBelgium.

carrefour.eu