Carrefour zet zich al verschillende jaren in voor meer evenwicht in de portemonnee van de Belg

Evere, 24 juni 2022 – Door de gezondheidscrisis, de stijgende brandstofprijzen en de daarmee gepaard gaande dalende koopkracht wordt de portemonnee van de Belgen al een hele tijd op de proef gesteld. De supermarkten zien dit aan het huidige consumentengedrag: de prijs van een gemiddelde winkelmand is meer dan ooit een zorg voor de Belgen. Sommige merken kondigden onlangs prijsverlagingen aan, terwijl Carrefour al een paar jaar oog heeft voor dit verschijnsel en zich voortdurend  inzet om producten tegen lage prijzen aan te bieden, trouw aan het DNA van de onderneming. Hieronder wordt een overzicht geboden van een aantal initiatieven die Carrefour België heeft genomen om de druk op de portemonnee van de Belgische consument te verlichten.

Prijsverlagingen en- bevriezingen

Sinds 2019 heeft Carrefour regelmatig tijdens prijzen verlaagd of bevroren. Op zulke momenten scherpt Carrefour de prijzen aan van zowel nationale merken als van hun eigen merken, en dit voor alle productcategorieën: van  kruidenierswaren tot diepvriesproducten, verse producten, charcuterie, kaas, drank, parfumerie en onderhoudsproducten.

Dit prijsverlagings- en bevriezingsmechanisme werd ingevoerd om beter in te spelen op de economische omstandigheden waarmee consumenten worden geconfronteerd. De recentste activatie van deze campagne dateert van de tweede covidgolf. Carrefour greep toen in om de koopkracht van de Belgen te ondersteunen door de prijzen van meer dan 20.000 producten tot het einde van het jaar te bevriezen (meer informatie in het persbericht van 5 november 2020).

Kleine prijzen met grootse principes

Hoewel de prijs uiteraard een belangrijke factor is, is Carrefour ervan overtuigd dat dit niet ten koste mag gaan van de kwaliteit van het product. Daarom heeft het bedrijf de campagne « kleine prijzen met grootse principes » ontwikkeld  (meer informatie in het persbericht van 1 juni 2021). Door deze terugkerende actie biedt de onderneming meer toegankelijke prijzen aan voor producten van het merk Carrefour in alle productcategorieën.

De « kleine prijzen met grootse principes » weerspiegelen de inspanningen op het gebied van prijs, kwaliteit, oorsprong, samenstelling en/of duurzaamheid van de producten. Zo zijn de  producten bijvoorbeeld biologisch gecertificeerd, bevatten ze geen bewaarmiddelen, geen omstreden additieven en geen palmolie. Ze bevatten minder zout, worden in België geproduceerd, zijn fair trade, vrij van kleurstoffen of hebben recycleerbare verpakkingen.

Tot deze producten behoren onder meer

  • Carrefour Sensation Tortilla Chips voor 0,59€/ 200g (ofwel 2,95€/kg)

  • Carrefour Eco Planet afwasmiddel met rozemarijn voor 0,99€/ 500 ml (ofwel 1,98€/l)

  • Carrefour Sensation Zuivelspecialiteit kers voor 0,49€/180g (ofwel 2,72€/kg)

  • Carrefour Bio Fusilli voor 0,99€/500g (ofwel 1,98€/kg)

  • Carrefour Companino Sticks voor honden voor 0,99€/5X10g (ofwel 19,80€/kg)

Campagnes worden ondersteund door dagelijkse initiatieven

Naast deze periodieke campagnes kan de Belgische consument bij Carrefour het hele jaar door kwalitatieve en toegankelijke producten vinden die binnen hun budget passen. Dit geldt vooral voor het Simpl-assortiment, de bestgeprijsde  producten van Carrefour die er bovendien prima uitzien dankzij hun eenvoudige maar aantrekkelijke verpakking. Bestsellers van Simpl zijn de Nasi Goreng met een B-Nutri-Score, koffie, bananen en aperitiefhapjes.

Het door Carrefour opgezette mechanisme voor snelverkoop is een ander voorbeeld. Producten die snel geconsumeerd moeten worden, zijn makkelijk herkenbaar dankzij een geel etiket. Deze producten worden aangeboden met een korting  tot 70%  en kunnen nog een aantal dagen gebruikt worden, en zelfs langer voor niet-voedingsproducten. 

Carrefour Kleine prijzen

PDF - 4.0 Mb

Aurélie Gerth

Woordvoerster - Porte-parole, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

In België telt Carrefour 786 winkels, die in verschillende formaten bestaan : de Hypermarkten Carrefour, de Carrefour Market supermarkten, de Carrefour Express buurtwinkels en 230 afhaalpunten Carrefour Drive. 

Door de klanten haar topprioriteit te maken, wil Carrefour partner zijn van hun dagelijkse leven. Daarom biedt Carrefour hen een ruime keuze van producten en diensten aan, tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inbreng van meer dan 11.300 gemotiveerde medewerkers. 

Carrefour heeft nieuwe oplossingen via verschillende kanalen ontwikkeld om aan de nieuwe consumptiepatronen te voldoen en om de boodschappen van haar klanten te vergemakkelijken. De klanten kunnen nu hun boodschappen online doen op de website en de Carrefour Belgium App, op ShipTo, Deliveroo of via Uber Eats. Ze kunnen hun boodschappen thuis ontvangen of in één van de 230 Drive afhaalpunten.

Door het programma Act For Food, is de ambitie van Carrefour de leider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. De groep neemt concrete acties om het milieu te beschermen en om voedingsmiddelen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen. 

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep. Met een multi-format netwerk van meer dan 13.000 winkels in meer dan 40 landen is de Carrefour Groep een van 's werelds grootste food retailers. Carrefour behaalde in 2021 een omzet van 81,2 miljard euro. Zijn netwerk van geïntegreerde winkels biedt werk aan meer dan 320.000 mensen die ertoe bijdragen dat Carrefour wereldleider wordt in de overgang naar voeding voor iedereen, door elke dag kwaliteitsvoeding aan te bieden, overal toegankelijk en tegen een redelijke prijs. In totaal werken er wereldwijd meer dan 500.000 mensen onder de vlag van Carrefour.

Voor meer informatie : https://newsroom.carrefour.eu (newsroom), https://www.carrefour.be/nl.html, of om ons op LinkedIn te volgen : @CarrefourBelgium.