Carrefour zet zich in voor de bescherming van de biodiversiteit

Zaventem, 15 december 2022 - Carrefour zet zich in voor de voedseltransitie, die de overgang inhoudt van de huidige modellen naar praktijken die het milieu en de biodiversiteit meer respecteren, alsook de ontwikkeling van agro-ecologie en korte circuits, de vermindering van pesticiden en koolstofemissies, en de versterking van de gezondheid door kwaliteitsvoeding. Om de biodiversiteit te behouden, zet Carrefour zich in voor verschillende concrete acties zoals de ontwikkeling van Kwaliteitsketen Carrefour, de inzet van biologische en regeneratieve landbouw door producenten te ondersteunen bij hun omschakeling naar dit type landbouw. Tegelijkertijd verdedigt Carrefour duurzame visserij en strijdt het tegen ontbossing.

Carrefour beschermt de biodiversiteit via verschillende concrete acties:

1. Ontwikkeling van Kwaliteitsketen Carrefour (KKC) met betrekking tot biodiversiteit

Carrefour is bezig het gebruik van synthetische pesticiden in zijn plantaardige sectoren te verminderen of zelfs af te schaffen. Met de KKC ondersteunt het bedrijf zijn partner-producenten naar een meer duurzame landbouw met natuurlijke alternatieven voor onder meer synthetische bestrijdingsmiddelen. Deze landbouwmethoden zijn vastgelegd in de specificaties en worden op het terrein gecontroleerd door een derde organisatie. 

Hier volgen enkele concrete voorbeelden van Belgische KKC's op plantaardige basis: peren zonder residuen van bestrijdingsmiddelen, appels zonder residuen van insecticiden, zoete aardappelen die vanaf het planten zonder behandeling met synthetische bestrijdingsmiddelen worden geteeld, quinoa die zonder behandeling met bestrijdingsmiddelen (noch biologisch, noch synthetisch) wordt geteeld, tarwe en spelt die vanaf het oogsten zonder synthetische bestrijdingsmiddelen worden geteeld om meel zonder residuen van bestrijdingsmiddelen te produceren voor Kwaliteitsketen Carrefour-brood.

Op een meer globale schaal evolueren alle Kwaliteitsketen Carrefour naar een meer duurzame landbouw met agro-ecologie door de strijd tegen ontbossing en de promotie van GGO-vrij diervoeder (<0,9%).

De strijd tegen de ontbossing impliceert het gebruik van niet-ontboste soja in het voeder voor onze dierlijke KKC's, en de voorkeur voor lokaal diervoeder. In de KKC voor dieren worden twee alternatieven aangeboden: een sojavrij voeder met een andere bron van plantaardig eiwit; of een voeder met soja die afkomstig is van bronnen zonder ontbossing en gecertificeerd is door een onafhankelijk internationaal label (Europe Soy, RTRS-certificering, Donau Soy). Deze verbintenis wordt geformaliseerd in het bestek en gecontroleerd door een derde partij.

Enkele concrete voorbeelden in onze dierlijke KKC: KKC-melk is afkomstig van melkkoeien die zonder soja zijn gevoed; KKC-kazen (brie, abdijkaas, fromage frais en geitenkaas) zijn gemaakt van melk van dieren (koe/geit) die zonder soja zijn gevoed; vlees van weidekoeien is afkomstig van dieren die tijdens het vetmesten zonder soja zijn gevoed. 

Carrefour wil ook GGO-vrij diervoeder (<0,9%) promoten in zijn KKC voor dieren: verschillende studies* hebben aangetoond dat, naast de risico's voor de menselijke gezondheid, de teelt van GGO's ook gevolgen heeft voor de biodiversiteit. Daarom geeft Carrefour in zijn KKC voor dieren de voorkeur aan gegarandeerd GGO-vrij voeder (<0,9%). Deze verbintenissen worden ook geformaliseerd in specificaties en gecontroleerd door een derde organisatie. Enkele concrete voorbeelden van Belgische KKC's met gegarandeerd GGO-vrij voeder (<0,9%): Kip van Weleer, biologische eieren, melk, kaas (Brie, Abdijkaas, verse kaas en geitenkaas), ouderwets varkensvlees, weidekoeien (tijdens het mesten), Ardense forel, Omega-baars (soort: baars), en gerookte zalm.

*https://www.greenpeace.fr/impacts-ogm-lenvironnement-sante-preuves/#:~:text=Deze%20note%20van%20synth%C3%A8se%20met,de%20gezondheid%C3%A9%20mens%20en%20dier%20s

2. Steun voor biologische en regeneratieve landbouw

Carrefour steunt de biodiversiteit door de ontwikkeling van biologische en regeneratieve landbouw.

Met MiiMOSA - een crowdfundingplatform - ondersteunt het bedrijf voor het tweede achtereenvolgende jaar producenten bij hun omschakeling naar deze vorm van landbouw. De oproep tot het indienen van projecten loopt tot eind december 2022.

Voor de producenten heeft het MiiMOSA-platform vele voordelen. Zij profiteren van een participatieve financieringsoplossing die niet alleen innovatief, maar ook snel en gemakkelijk te gebruiken is. Het platform voorziet bijvoorbeeld in het delen van projecten op sociale netwerken in een paar klikken, een ideale manier om de zichtbaarheid van de fondsenwerving en de bekendheid van het project te vergroten. MiiMOSA stelt ook zijn ervaring ter beschikking van de producenten door hen stap voor stap te begeleiden in het welslagen van hun fondsenwerving.

Bovendien selecteert Carrefour 3 winnaars, die door het bedrijf financieel worden ondersteund. 25% van het voor deze projecten ingezamelde bedrag zal door Carrefour worden verdubbeld, met een maximum van 2.500 euro per project. De projecten die uit de actie voortvloeien, of ze nu winnaars zijn of niet, krijgen allemaal de kans om hun producten te laten opnemen in het lokale producentencircuit van de Carrefour-winkels.

3. Bevordering van duurzame visserij

Carrefour is de enige retailer in België die ASC en MSC gecertificeerde vis te koop aanbiedt bij zijn 40 visafdeling  in België.

Carrefour zet zich al enkele jaren in voor de bestrijding van overbevissing. Duurzaamheid staat centraal bij het bedrijf. Daarom keurt Carrefour het nieuwe, door de Belgische visserijsector gecreëerde erkenningslabel "Visserij verduurzaamt" goed, een verbintenis die de inspanningen van de detailhandelaar voor een verantwoorde en duurzame visserij versterkt. Het label "Towards Sustainable Fishing" is een Belgisch alternatief voor de MSC- en ASC-labels. Vandaag is de duurzaamheidsfactor een concreet kenmerk van de Belgische veilingen, met een minimumscore die voor elke Belgische boot moet worden behaald, en verplichte verbeteringsdoelstellingen. Deze informatie wordt meegedeeld aan de kopers en geeft aan of de minimale duurzaamheidsscore is gehaald en of de visser ernaar streeft het nog beter te doen. Op basis van deze concrete gegevens richt Carrefour zijn aankopen uitsluitend op de goedgekeurde schepen, d.w.z. de schepen die actief deelnemen aan de duurzaamheidsinspanningen.

De oceanen bedekken 70% van de planeet en spelen een belangrijke rol in het bestaan van de mens en de biodiversiteit. De opwarming van het water in combinatie met de gevolgen van overbevissing, zeeverontreiniging en plastic soep leiden tot een erosie van de mariene biodiversiteit. Hoe kunnen we dit zeer actuele probleem tegengaan? Een ingenieuze oplossing is bedacht door Stijn Van Hoestenberghe, die de kweek van Omega-baars heeft ontwikkeld: de vis van de toekomst. Dit lokale en Belgische alternatief is revolutionair vanwege de 100% plantaardige voeding van deze vis en vanwege het circulaire gebruik van regenwater. De Omega-baars (soort: baars) maakt deel uit van de Kwaliteitsketen Carrefour, een ecologisch verantwoorde productie. 

4. Strijd tegen ontbossing

Carrefour zet zich in om ontbossing tegen te gaan, en deze strijd wordt gevolgd via verschillende indicatoren zoals palmolie, het gebruik van FSC-PEFC-gecertificeerd hout en papier, soja in diervoeding (zie KKC) en duurzame cacao. De doelstelling van het bedrijf is om tegen 2025 een reductie van 100% te bereiken voor prioritaire grondstoffen (palmolie, hout en papier, soja en cacao).

Carrefour werkt aan een actieplan voor duurzame bossen met betrekking tot producten die verband houden met ontbossing, dat tegen eind 2025 moet worden uitgevoerd (palmolie, hout en papier, soja, cacao, papieren verpakkingen, textielvezels). Het bedrijf streeft ernaar grondstoffen te gebruiken uit duurzaam beheerde bossen.

Een andere doelstelling is soja uit diervoeder te bannen (verantwoordelijk voor ontbossing), evenals palmolie en cacao. Wat palmolie betreft, is Carrefour de meest geëngageerde retailer op de markt, zoals Rikolto benadrukt. 

Carrefour heeft al heel wat engagementen in die richting aangegaan, waarvan sommige deel uitmaken van het in 2018 gelanceerde platform Act For Food: concrete acties voor de voedsel- en milieutransitie. In datzelfde jaar heeft Carrefour een MVO-index (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) opgesteld om de prestaties van het concern op het gebied van voedseltransitie en de verwezenlijking van zijn doelstellingen op het gebied van sociale en milieuverantwoordelijkheid te beoordelen.

5. Hulp aan verenigingen die de biodiversiteit verdedigen

Carrefour steunt de vereniging Regenacterre, die Belgische boeren helpt bij hun ecologische omschakeling. Na een eerste actie in augustus 2022 die 22.903 euro opbracht, kwam het bedrijf vervolgens in september 2022 in actie via de Carrefour Foundation en schonk voor 2022 123.000 euro aan de non-profitorganisatie. In België won FARM FOR GOOD de projectoproep Together for the food transition 2022. De Carrefour Foundation steunt de ontwikkeling van hun project met 30.000 euro. Zij pleiten voor een landbouw die de aarde en de mensen respecteert door boeren te helpen collectief te slagen in hun agro-ecologische transitie. Hun project bestaat uit de ondersteuning van 4 voedselketens: mosterd, broodgranen, brouwgerst en eiwithoudende erwten. Unieke producten die de biodiversiteit ondersteunen zijn het directe resultaat.

Aurélie Gerth

Aurélie Gerth

Woordvoerster, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

Carrefour België is een toonaangevende supermarktketen met meer dan 700 winkels - de Carrefour Hypermarkten, de supermarkten Carrefour Market en de Carrefour Express buurtwinkels - en 180 Carrefour Drive afhaalpunten. Carrefour biedt haar klanten in de fysieke winkels en online een ruime keuze aan producten en diensten tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inzet van meer dan 11.000 gemotiveerde medewerkers. Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, een van 's werelds grootste food retailers, met 14.000 winkels in meer dan 40 landen. Bezoek voor meer informatie onze mediaroom https://newsroom.carrefour.eu, onze website https://www.carrefour.be/nl.html, of LinkedIn @CarrefourBelgium.