2022: Terugblik op een jaar gekenmerkt door de verdediging van de koopkracht

Brussel, 24 januari 2023 - In 2022 was de prioriteit van Carrefour de koopkracht van haar klanten te verdedigen en haar medewerkers en franchisepartners te helpen de huidige energie- en economische crisis het hoofd te bieden. In deze context heeft Carrefour haar inzet voor de voedseltransitie verder versterkt om iedereen in staat te stellen beter te consumeren en consumptiekeuzes te maken die de gezondheid en het milieu ten goede komen.

De acties van Carrefour om de koopkracht van de consument te versterken

In de loop van het jaar heeft Carrefour verschillende acties opgezet ten gunste van de koopkracht: 

  1. De ontwikkeling van een assortiment producten tegen zeer lage prijzen, Simpl: 400 dagelijkse producten, de goedkoopste in het Carrefour-assortiment. Deze producten worden gecontroleerd, zoals alle producten van Carrefour. Ze zijn vrij van omstreden additieven en meer dan 50% heeft een Nutri Score A of B.

  2. Carrefour heeft de prijs van 100 producten gedurende 100 dagen bevroren.

  3. In de winkels zijn 1000 producten voor minder dan 1 euro te koop

  4. Carrefour heeft het breedste assortiment huismerkproducten die gemiddeld 30% goedkoper zijn dan producten van nationale merken.

  5. Carrefour zet zich ook in voor de koopkracht van haar werknemers

Engagementen ten voordele van de solidariteit 

Carrefour heeft het afgelopen jaar talrijke acties gerealiseerd in het teken van solidariteit: een fundamentele waarde van het bedrijf. Enkele initiatieven die dit engagement het best illustreren: de invoering van de stille uren in de winkels heeft bijgedragen tot een meer inclusieve wereld voor iedereen; de solidariteitsactie heeft 270 440 euro opgeleverd voor Oekraïense vluchtelingen; de koopkrachtacties hebben alle consumenten in staat gesteld om zonder beperking te blijven kopen.

Buurtwinkels op maat om aan de verwachtingen van de klanten te voldoen

Ondanks de periode van inflatie en de gespannen economische context blijft Carrefour evolueren en nieuwe winkels openen in België. Carrefour heeft namelijk 20 winkelopeningen in 2022: 3 Carrefour Market en 17 Carrefour Express. De buurtformule Carrefour Express bestaat 25 jaar en komt tegemoet aan de behoeften van klanten op elk moment van de dag met flexibele openingsuren een gevarieerd en klantvriendelijk assortiment. Tegelijkertijd verbetert Carrefour voortdurend haar bestaande winkelbestand door middel van transformaties en renovaties. In 2022 werden niet minder dan 104 verbouwingsprojecten uitgevoerd.

Kwaliteitsproducten tegen betaalbare prijzen: Beste supermarktlabel voor verse vis, Carrefour BIO, Kwaliteitsketen Carrefour, Producten uit je buurt, Carrefour Veggie

MSC heeft Carrefour uitgeroepen tot de beste supermarkt voor verse vis in 2022 en heeft Carrefour beloond voor haar prestaties op het gebied van MSC certificering en traceerbaarheid. Dit jaar lanceerde de organisatie de Sustainable Fish Awards in België. Deze prijzen zijn bedoeld om uitstekende duurzaamheidsprojecten van ondernemers en organisaties in de Belgische visserijsector publiekelijk te erkennen. 

Met haar merk Carrefour BIO biedt Carrefour het goedkoopste biologische merk in België aan en zal de retailer in 2022 maar liefst 865 referenties hebben. Zo wil het merk biologische kwaliteitsproducten toegankelijk maken voor iedereen, met respect voor alle belanghebbenden. De retailer biedt nu 865 referenties voor alle productcategorieën: groenten en fruit (vers en diepvries), brood, gebak, verse producten (boter, yoghurt, kaas, enz.), vlees, vis, kruidenierswaren (pasta, granen, koekjes, enz.) en dranken (sap, melk, siropen, enz.). 

De Kwaliteitsketen Carrefour heeft net haar 20e verjaardag gevierd. Sinds 2002 biedt de Kwaliteitsketen Carrefour producten met een authentieke smaak en gecertificeerde kwaliteit. Deze producten worden geproduceerd via bevoorrechte partnerschappen met lokale producenten en volgens strikte specificaties: eerlijke beloning, duurzame productiemethoden en respect voor dieren. Dit is beter voor consumenten, producenten, het milieu en de dieren.

Carrefour biedt 12.000 lokale producten van 899 kleine producenten en zet zich al 10 jaar in om lokale producenten in heel België te steunen. De marketing van lokale producten is in 2012 in de hypermarkten van start gegaan. Kleine lokale producenten vinden het soms moeilijk om hun producten in de schappen van supermarkten aan te bieden, terwijl 70% van de consumenten het belangrijk vindt om de oorsprong van producten te weten. Daarom heeft Carrefour een handvest met 7 engagementen opgesteld om haar procedures aan te passen aan de kleine structuren en werkmethoden van deze producenten. Zo krijgen hun producten een betere zichtbaarheid bij de consumenten in hun regio.

Om de consument aan te moedigen minstens één dag per week een evenwichtig vegetarische maaltijd te eten, heeft Carrefour het merk Carrefour Veggie gecreëerd, dat een reeks vegetarische of veganistische alternatieven biedt. Carrefour heeft in 2022 meer dan 60 nieuwe verse veggie producten aan zijn assortiment toegevoegd, zowel huismerken als nationale merken. 

Een toonaangevend 'Digital Retail Company' in snelle handel met 4 leveringsaanbiedingen

Als leider in snelle handel wil Carrefour België haar klanten de beste service bieden via een echt ecosysteem van online aanbiedingen. Dit ecosysteem bestaat uit Carrefour Drive, Carrefour thuisbezorging, Shipto of express bezorging, en partnerschappen met spelers op het gebied van snelle handel zoals UberEats, Deliveroo en Just Eat Takeaway. Carrefour is de enige retailer in België die een dergelijk ecosysteem aanbiedt waarmee het aan de verschillende behoeften van zijn online of omnichannel klanten kan voldoen.

Werknemers centraal bij Carrefour 

Tussen 6 oktober en 22 november 2022 organiseerde Carrefour België haar "Jubileumtour" in zes hypermarkten en in haar Service Centre. Dit was een gelegenheid om 844 werknemers te bedanken voor hun 20, 25, 30, 35, 40 en 45 jaar samenwerking in een feestelijke setting tijdens zeven speciale avonden. Elke ceremonie werd ingeleid door een toespraak van de regionale directeur en een lid van het Uitvoerend Comité. Een voor de gelegenheid versierde "Jubicar" reed ook door België om geschenken aan te bieden aan de 844 werknemers die dit jaar werden gevierd. Speciale aandacht ging ook uit naar de 14 jubilarissen die hun 40- en 45-jarig jubileum in het bedrijf vierden.

Sinds mei 2022 gebruikt Carrefour Workplace als sociaal bedrijfsnetwerk om uitwisselingen tussen medewerkers te vergemakkelijken, te vereenvoudigen en te consolideren, of ze nu in de winkels werken of in de centrale diensten van het bedrijf (hoofdkantoor).

De Carrefour Academy werd in 2022 gelanceerd om de werknemers in staat te stellen alle activiteiten en beroepen van het bedrijf te ontdekken. Dit is een gelegenheid om andere afdelingen te leren kennen en de interne mobiliteit te bevorderen, die bij Carrefour wordt aangemoedigd om de vaardigheden te verbeteren en de loopbaan te ontwikkelen.

Om de koopkracht van haar werknemers te ondersteunen, biedt Carrefour hen verschillende voordelen. Het bedrijf heeft in 2022 de volgende initiatieven opgezet: 

  • Act For Bike: leasing van fietsen voor werknemers

  • Gratis treinreizen in samenwerking met de NMBS

  • Goedkope benzine, in samenwerking met Shell

  • Bonussen, kortingen en voordelen via het Ekivita-platform

  •  € 1 terugbetaald voor elke  € 5 uitgegeven dankzij "My Carrefour Card

Aurélie Gerth

Aurélie Gerth

Woordvoerster, Carrefour

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Carrefour België

In België telt Carrefour 786 winkels, die in verschillende formaten bestaan : de Hypermarkten Carrefour, de Carrefour Market supermarkten, de Carrefour Express buurtwinkels en 230 afhaalpunten Carrefour Drive. 

Door de klanten haar topprioriteit te maken, wil Carrefour partner zijn van hun dagelijkse leven. Daarom biedt Carrefour hen een ruime keuze van producten en diensten aan, tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inbreng van meer dan 11.300 gemotiveerde medewerkers. 

Carrefour heeft nieuwe oplossingen via verschillende kanalen ontwikkeld om aan de nieuwe consumptiepatronen te voldoen en om de boodschappen van haar klanten te vergemakkelijken. De klanten kunnen nu hun boodschappen online doen op de website en de Carrefour Belgium App, op ShipTo, Deliveroo of via Uber Eats. Ze kunnen hun boodschappen thuis ontvangen of in één van de 230 Drive afhaalpunten.

Door het programma Act For Food, is de ambitie van Carrefour de leider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. De groep neemt concrete acties om het milieu te beschermen en om voedingsmiddelen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen. 

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep. Met een multi-format netwerk van meer dan 13.000 winkels in meer dan 40 landen is de Carrefour Groep een van 's werelds grootste food retailers. Carrefour behaalde in 2021 een omzet van 81,2 miljard euro. Zijn netwerk van geïntegreerde winkels biedt werk aan meer dan 320.000 mensen die ertoe bijdragen dat Carrefour wereldleider wordt in de overgang naar voeding voor iedereen, door elke dag kwaliteitsvoeding aan te bieden, overal toegankelijk en tegen een redelijke prijs. In totaal werken er wereldwijd meer dan 500.000 mensen onder de vlag van Carrefour.

Voor meer informatie : https://newsroom.carrefour.eu (newsroom), https://www.carrefour.be/nl.html, of om ons op LinkedIn te volgen : @CarrefourBelgium.