Jaaroverzicht 2021: een jaar gekenmerkt door solidariteit

Jaaroverzicht 2021: een jaar gekenmerkt door solidariteit

Evere, 30 december 2021 - Carrefour maakt de balans op van haar verwezenlijkingen in 2021: de tevredenheid van de klant stond het hele jaar centraal. Dat werd geïllustreerd door technologische innovaties zoals de inhuldiging van een nieuw e-commerce distributiecentrum en de lancering van nieuwe gezonde assortimenten zoals nieuwe Belgische referenties van de Kwaliteitsketen Carrefour en de uitrol van lokale producten uit de korte keten. Wat de maatschappelijke verantwoordelijkheid betreft, moedigt Carrefour inclusie aan en bevordert zij duurzame mobiliteit. Naast deze verwezenlijkingen was 2021 vooral een jaar dat in het teken stond van solidariteit. Carrefour heeft sportclubs gesteund en steun verleend aan de slachtoffers van de overstromingen: solidariteitsacties, Christmas on Tour, schenking van schoolmateriaal aan scholen. Alle Carrefour-teams hebben zich gemobiliseerd om hulp en steun te bieden aan mensen in nood.

Technologische innovaties ten dienste van de klanten

Begin mei kondigde Carrefour een nieuwe mijlpaal aan in de evolutie van haar e-commerce: een gloednieuw distributiecentrum gewijd aan online bestellingen. Dit nieuwe halfautomatische magazijn van 8.350 m² werd ontworpen om meer dan 5.000 orders per dag te verwerken. 

Carrefour Belgium heeft in 2021 meer dan 1.000 producten beschikbaar gesteld op de consumenten app Yuka. De stap bevordert de transparantie en de kwaliteit van de informatie door een betrouwbare, geautomatiseerde en up-to-date datatransmissie te garanderen.

Gezonde, milieuvriendelijke producten van lokale producenten in korte circuits

Dit jaar heeft Carrefour een gloednieuwe reeks evenwichtige kant-en-klaarmaaltijden op de markt gebracht met 10 recepten, waaronder 4 vegetarische. Elk gerecht heeft een Nutriscore A en bestaat voor minstens 50% uit groenten. De producten worden aangeboden aan 6 of 7 euro. De maaltijden worden verpakt in ecologische verpakkingen die voor 90% uit natuurlijke, hernieuwbare grondstoffen bestaan en voor 90% industrieel composteerbaar zijn. 

In 2021 werden 7 nieuwe referenties van het de Kwaliteitsketen Carrefour ontwikkeld, zoals halfvolle melk, brie en verse kaas. De halfvolle melk is het resultaat van een rechtstreekse samenwerking met een onafhankelijke Belgische coöperatie van landbouwers en maakt een billijke vergoeding van de landbouwers mogelijk: 40 cts/l melk, met respect voor het dierenwelzijn.


De producenten uit je buurt bij Carrefour zijn authentieke Belgische producten van kleine producenten in een straal van 40 kilometer. In 2021 werden streekproducten bij Carrefour "producten uit je buurt". De lokale producten, die 10 jaar geleden in de winkels werden geïntroduceerd, maken integraal deel uit van de strategie van Carrefour om een Belgisch en lokaal assortiment aan te bieden en om zo dicht mogelijk in de buurt in te kopen. Carrefour zet zich via de korte keten in voor lokale producten en positioneert zich op de Belgische markt als de detailhandelaar die het grootste aandeel aan lokale producten aanbiedt.

Solidariteitsacties 

2021 was ook het jaar van de Wereldbeker, en voor deze gelegenheid steunden Carrefour en de Rode Duivels samen amateursportclubs: 2.800 clubs namen deel aan deze actie. Zij konden profiteren van exclusieve voordelen en ervaringen, waaronder sportuitrusting, elektronica en kleine elektrische apparaten of het gebruik van de officiële Rode Duivels-teambus.

De Carrefour Foundation schonk 100.000 euro aan Farming for Climate om agro-ecologie in België te ondersteunen en meer bepaald om landbouwers te helpen een biodiverse en klimaatvriendelijke landbouw te ontwikkelen.

Na de overstromingen in de regio Luik in de maand juli organiseerde Carrefour een solidariteitsactie. Er werd 471.345 euro ingezameld voor de slachtoffers.

Voor het einde van het jaar schonk het bedrijf voor 15.000 euro aan geschenken en cadeaucheques die door Belgische beroemdheden werden uitgedeeld aan partnerverenigingen. Om niemand te vergeten op het einde van het jaar besloten de teams van Carrefour om de Christmas on Tour te verlengen door geschenken te schenken aan alle behoeftigen. 

Om het jaar solidair af te sluiten zette Carrefour België, via de Carrefour Foundation, haar hulp aan de slachtoffers van de overstromingen voort. Zo verwende de retailer schoolkinderen van vijf instellingen in de Luikse regio met 50.000 euro aan school- en recreatiemateriaal.

Naar duurzame mobiliteit

Aan het begin van het schooljaar 2021 deed Carrefour de positieve vaststelling dat 80% van de bedrijfswagens die de werknemers het voorbije jaar bestelden hybride of elektrisch waren. Duurzaamheid staat centraal in de strategische beslissingen van Carrefour België. Als detailhandelaar hebben de meeste van deze beslissingen logischerwijs betrekking op voedsel (vermindering van plastic, samenwerking met lokale producenten, enz.), maar het bedrijf wil haar inspanningen ook naar andere gebieden uitbreiden. Het mobiliteitsbudget werd door Carrefour ingevoerd op 1 oktober 2020 en is bedoeld als een langetermijnontwikkeling. Mobiliteit is een sleutelaspect van duurzaamheid. 

Engagementen voor diversiteit

In lijn met haar engagementen voor diversiteit nam Carrefour België in 2021 voor het zesde opeenvolgende jaar deel aan Duo Day. Dankzij dit initiatief kan een mindervalide werkzoekende enkele dagen met een werknemer doorbrengen en een nieuw beroep ontdekken. Het is een kans om stereotypen over de onverenigbaarheid van bepaalde banen en handicaps te doorbreken. Carrefour is actief betrokken bij collectieve initiatieven met als doel samen vooroordelen te overwinnen en inclusie te bereiken.

Contacteer ons
Over Carrefour België

In België telt Carrefour 786 winkels, die in verschillende formaten bestaan : de Hypermarkten Carrefour, de Carrefour Market supermarkten, de Carrefour Express buurtwinkels en 230 afhaalpunten Carrefour Drive. 

Door de klanten haar topprioriteit te maken, wil Carrefour partner zijn van hun dagelijkse leven. Daarom biedt Carrefour hen een ruime keuze van producten en diensten aan, tegen de beste prijzen, dankzij de dagelijkse inbreng van meer dan 11.300 gemotiveerde medewerkers. 

Carrefour heeft nieuwe oplossingen via verschillende kanalen ontwikkeld om aan de nieuwe consumptiepatronen te voldoen en om de boodschappen van haar klanten te vergemakkelijken. De klanten kunnen nu hun boodschappen online doen op de website en de Carrefour Belgium App, op ShipTo of via Uber Eats. Ze kunnen hun boodschappen thuis ontvangen of in één van de 230 Drive afhaalpunten.

Door het programma Act For Food, is de ambitie van Carrefour de leider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. De groep neemt concrete acties om het milieu te beschermen en om voedingsmiddelen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen. 

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour Groep, één van de belangrijkste food retailers ter wereld met meer dan 321.000 medewerkers. Met een omzet van bijna 80,7 miljard euro in 2019, telt Carrefour nu 12 200 winkels in meer dan 30 landen. 

Voor meer informatie : https://newsroom.carrefour.eu (newsroom), https://www.carrefour.eu/nl.html, of om ons op LinkedIn te volgen : @CarrefourBelgium.